ti guarda dal Grande Inquisitor

Macbeth in Luik [terug]

Opmerkingen ...

2

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op dinsdag 19 juni 2018 om 16:16

Ik moet ook wel zeggen dat de kostuums (hoe mooi ook) me geregeld aan andere opera's deden denken. Zo deed het 'Patria opressa'-koor me denken aan een dru´de-scene uit Norma...

1

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op dinsdag 19 juni 2018 om 13:06

Het abrupte slot van de 1947 versie na de sterfaria van Macbeth (die ik persoonlijk wel heel mooi in de situatie vind) vind ik veel dramatischer dan de definitieve versie met de volgens mij niet helemaal meer ter zake doende slothymne (hoe muzikaal mooi op zich ook)..

Ik ben geen balletliefhebber maar het is wel eens interessant het ballet erbij te hebben en het werd hier trouwens visueel heel mooi gegeven.

De hele voorstelling was puur visueel trouwens mooi (schitterende kostuums van bv de heksen!). Wel inderdaad eerder sumiere (maar voldoende) personenregie.
En gelukkig werd niet de hele opera als een schaakpartij gegeven. Maar het was wel een schitterende vondst in het begin...
Alleen de slotscene viel uit de toon met belachelijk kleine takjes en een onhandige gevechtsscene...

Serjan vond ik indrukwekkend, vooral in 'La luce langue'. Haar entreearia vond ik een beetje geschreeuwd en haar slaapwandelscene zou ze (voor mij) wat halucinanter piano mogen zingen.
Nucci begint natuurlijk zijn leeftijd tegen te hebben (het tegendeel zou abnormaal zijn) maar de stem blijft indrukwekkend en dat gekoppeld aan zijn inlevingsvermogen (!) blijft voor fascinerende vertolkingen zorgen...
En inderdaad schitterende Banquo en Macduff.
Balans meer dan positief dus...

Naam
E-mail
Wie componeerde Fidelio ?
(enkel achternaam, zonder eventuele accenten)
Antwoord