ti guarda dal Grande Inquisitor

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019 [terug]

Opmerkingen ...

7

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op vrijdag 27 april 2018 om 14:49

Het vokale is in opera uiteraard primordiaal. Maar voor mij staat ook het vokale SAMEN met de regie in functie van 'het drama'. Gesamtkunstwerk dus...

6

van Bart De Kegel <Bartholomeusdekegel@...> op vrijdag 27 april 2018 om 11:02

Dankje Stefan, doe ik! En je hebt natuurlijk gelijk: het ís gewoon jammer dat in Luik Strauss en Britten niet aan bod komen.Als Verdiaan kom je daar wel aan je trekken natuurlijk. Mijn opmerking over regie kwam blijkbaar negatiever over dan ik ze bedoeld had: voor mij werkt veel als de regisseur of regisseuse een lijn kan maken én volhouden. Ik geef uiteraard toe, dat wist je wel al denk ik, dat ik auditiever ben ingesteld dan visueel. Dat kan best raar klinken wanneer we het over opera hebben maar voor mij blijft het vocale primeren.

5

van stefan caprasse <stefan.caprasse@...> op donderdag 26 april 2018 om 14:17

@Bart de Kegel: OK, de programmering is inderdaad consequent doorgetrokken, voor mij (persoonlijk) nogal éénzijdig, maar dat belet niet dat er kan van genoten worden...

En zulke regies zou ik niet dadelijk "ouderwets" noemen (dat klinkt hoe dan ook ietwat negatief), maar tja... 'klassiek'...'librettogetrouw'. en dat kan soms tot hele mooie resultaten leiden zoals bv bewezen werd met de echt prachtige recente 'Nozze'.

Met die Munt - 'Il trovatore' geeft U wel toevallig een voorbeeld van een heel extreme 'moderne' produktie die mij dan wel (zeer) beviel - terwijl ik uit dezelfde Muntperiode bv 'Manon Lescaut' en 'Traviata' afschuwelijk vond...kwestie van heel persoonlijke smaak...

'Boccanegra' is overigens ook één van mijn absolute lievelingsopera's...

Toch ietwat uitkijken naar sommige zaken in Luik!

En 'Lohengrin' is inderdaad feest! Geniet ervan!

4

van Bart De Kegel <Bartholomeusdekegel@...> op donderdag 26 april 2018 om 9:25

De keuzes die MdF maakt zijn zeker betwistbaar Stefan maar ze worden eigenlijk zeer consequent doorgetrokken. Opera zoals vroeger en zoals nog steeds in de US en Veel plaatsen in Europa.Ze halen altijd een aantal interessante zangers maar vullen vervolgens de rest van de cast op een enigszins bedenkelijke manier op. De regie, ouderwets zeker, maar ik vind het overál een balancing act. Een aantal jaren geleden Trovatore in de Munt met enkel Oost-Europese brulboeien die de partituur weigeren te lezen en die flashback regie als psychiatrische wandeling door het verleden waarbij de protagonisten zelfs de bijrollen zongen. Tja, daar is de balans tussen het vocale en het scenische óók zoek maar in de omgekeerde richting.
Ciofi als Vitellia en Cassi als Luna zal vrees ik chirurgisch ingrijpen vergen, Margo je hebt volledig gelijk.
Lhote als Valentin: perfectie! Amonasro?
Wat mij heel veel deugd doet is dat Devos terugkomt in Rossini en dus, zoals ik hier een paar weken geleden heb geschreven, in haar stemvak en niet als soubrette!
Terranova dat is iets hoor! Heb ik in Genova en Torino gehoord als Gabriele Adorno in Boccanegra, één van mijn absolute lievelingsopera’s: indrukwekkend!
En Tiziana Caruso als Tosca, dat is veelbelovend want als Turandot ondervond zij geen enkel probleem. Hopelijk beseft wel ze dat Tosca hectoliters meer reliëf nodig heeft. Enfin, het ziet er toch veelbelovend uit.
Nu eerst Lohengrin, feest!!!
Enfin,

3

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op dinsdag 24 april 2018 om 19:10

OK, misschien ging ik een beetje kort door de bocht maar ik zei dan ook dat ik alleen 'een beetje' teleurgesteld was misschien omdat de 'eerdere rariteiten' voorkomen in catégorieen die me iets minder interesseren - ik zeg wel : "iets" (afgezien van Lucia di Lammermoor en Norma, ben ik geen uitgesproken Donizetti- of Bellini fan - al kan ik het wel goed horen en met goede zangers en een sterke regie is van 'Anna Bolena' zeker iets te maken, zoals Mc Vicar in de Met bewees...). En 'Clemenza' krijgen we al in Antwerpen dit seizoen. . 'Le comte Ory' vind ik dan weer een mooi werk... En men moet toch toegeven dat het seizoen nogal éénzijdig Italiaans. Bepaalde genres komen TOTAAL niet aan bod!

Over de bezettingen ga ik mij hier niet uitspreken, al vind ik Urmana als Azucena toch zeer interessant en bv Perityatko in Anna Bolena ook...

Wat de regie betreft: ik kan me zowel vinden in (goed gebrachte, - dwz met een sterke personenregie - 'traditionele' produkties als in -soms!- het meest extreme regietheater (als het MIJ toevallig bevalt). Ik haal dus voor niets mijn neus op (maar ik was waarschijnlijk ook niet geviseerd...). En ik vind het ZELFS heel OK dat men in Luik nog 'traditionele' ensceneringen ziet (elders zijn die nogal éénzijdig zeldzaam geworden).

En concerten met diDonato en Yoncheva (wat sommigen ook van deze laatste denken) vind IK toch geweldig.

Dus, ongeacht van wat ik beweerde, zal ik toch van verschillende zaken in Luik genieten...

2

van Margo <margo@...> op dinsdag 24 april 2018 om 17:43

Stefan, ik ben niet helemaal akkoord wat je beoordeling van de "rariteiten" betreft.

"Il matrimonio segreto" hoor je helemaal niet vaak (dit is wel een herneming van 10 jaar geleden). En de laatste (en enige) keer dat ik "Anna Bolena" gehoord heb, was in 1993 in de Munt (met Miricioiu). "I Puritani" kom je ook niet vaak tegen, al hebben we het de laatste 15 jaar twee keer in het PSK gehoord, maar dus telkens concertant.

"Clemenza" kan je tegenwoordig uiteraard geen rariteit meer noemen, maar het zou wel een creatie voor Luik zijn volgens Mazzonis (de seizoenspresentatie werd live gestreamd op hun Facebook-pagina en kan je daar ongetwijfeld nog herbekijken).

Er valt a priori wel wat commentaar te geven op bepaalde bezettingskeuzes... Tola als Tosca ? Cassi als Luna ? ik vond Lhote indertijd heel goed in Ernani, maar Amonasro ? nog eens Ciofi ?

En de liefhebbers van hedendaags regietheater zullen ongetwijfeld hun neus ophalen bij alles in Luik...

1

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op dinsdag 24 april 2018 om 9:24

Seizoen met (wat de programmatie betreft) weinig verassingen, ik bedoel 'zeldzaamheden' (of men zou 'Il matrimonio segreto en 'Le comte Ory' als zeldzaamheden moeten beschouwen. Geen Wagner, R. Strauss (ik hoor U tot hier juichen) om dan over een Britten te zwijgen...Een bijna exclusief Italiaans repertoire (en een beetje frans). Ook bv geen onbekender werk van Verdi. En 4 hyperklassiekers (Trovatore, Tosca, Faust, Aďda). In die zin voor mij toch een beetje teleurstellend... Hoor mij wel, dit zijn wel allemaal prachtige werken, maar ik heb al in Luik ietwat 'interessantere' seizoenen gekent...

In de bezettingen daarentegen zijn wel enkele prestigieuze verrassingen en zeker in de concerten (diDonato EN Yoncheva, hoe krijgen ze het voor mekaar?)

Verdeeld oordeel dus...

Naam
E-mail
Wie componeerde Faust ?
(enkel achternaam, zonder eventuele accenten)
Antwoord