ti guarda dal Grande Inquisitor

Le nozze di Figaro in Luik [terug]

Opmerkingen ...

5

van Yves Vanhellemont <yvanhellemont@...> op donderdag 12 april 2018 om 19:23

De dans in het derde bedrijf (volgend op de mars) is een fandango, Spaanser kan je het niet vinden. Dus best logisch dat ze daar dan ook een 'spaanse' choreografie op dansen.

4

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op donderdag 12 april 2018 om 15:41

En over dat menuet toch even preciseren dat het muzikaal wel normaal werd uitgevoerd maar inderdaad gechoreografeerd werd als een spaanse dans en als dusdanig ongebruikelijk werd begeleid met castagnettes wat niet eens zo slecht klonk).

3

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op donderdag 12 april 2018 om 12:04

En tja, het orkest vond ik toch ook heel mooi klinken (de ouverture!). Mij viel wel een grote afwisseling in tempo's op (waarschijnlijk typisch voor 'barokke' uitvoeringen...) , bv de aria van Figaro in het eerste bedrijf eerder langzaam en die in het 4de dan weer heel snel. En die snelle tempi klonken wat 'afgehaspeld'.
Of verkoop ik hier onzin?

2

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op donderdag 12 april 2018 om 11:55

'Le Nozze di Figaro' is ook één van mijn lievelingsopera's. Vooral de twee lange finales zijn niet alleen een unicum in het oeuvre van Mozart maar in de operaliteratuur tout court.

Aan deze twee specialistenrecensies kan ik nog weinig toevoegen... Dat het bij Cassi af en toe lichtjes verkeerd ging, meende ik ook te horen. Verder vond ik de bezetting heel homogeen en goed tot uitstekend Wanroij, Devos, Kosavic, zelfs Milanesi...
En Yerna vind ik in dit soort rollen toch meer dan ok, 'slijpschijf' lijkt me toch wat overdreven.

Inderdaad jammer dat in het 4de bedrijf de aria's van Marcelina (zelfs gezongen door een slijpschijf...;-) ) en Basilio (weer) gecoupeerd werden. Dat ze kwalitatief minder (zouden) zijn en 'de actie remmen' vind ik geen reden om ze weg te laten!

Maar inderdaad, visueel werkelijk prachtige enscenering zowel qua decors (stijlvolle kamers, prachtige en sfeervolle tuin) als de prachtige kostuums. Misschien wel de 'mooiste' productie die ik van dit werk al gezien heb (al vond ik de Joosten-produktie in de Vlaamse Opera op zijn manier toch ook heel mooi...)
Van dit team wil ik meer produkties zien.

1

van Bart De Kegel <Bartholomeusdekegel@...> op donderdag 12 april 2018 om 0:01

Ik heb zelf nogal dubbele gevoelens bij de voorstelling die ik zag op 8 april. In de bak heb ik me ronduit geërgerd aan de directie van Rousset en bij gevolg aan het klankidioom van het orkest. Alles weer zo droog,geen glans: enkel lamme linkerhandjes en dus nul vibrato, alles verticaal en geen enkele frasering. Alles verdronken in Barokke ideeën van 35 jaar terug. Bij de meeste zangers hetzelfde, uiteraard opgelegd door Rousset. Zóveel Senza vibrato- noten dat elk effect ervan verloren gaat eenvoudigweg omdat er teveel van zijn.
Vocaal mixed bag maar ik ben het grotendeels eens. Van Wanroij zingt superieur maar ze is een Susanna. Dat bleek overduidelijk tijdens het trio In de tweede akte waar Rousset opteerde voor de oorspronkelijke versie waarin Susanna en Contessa, in vergelijking met de bekende versie, elkaars lijnen zingen. De techniek is verbluffend, de stem prachtig maar te klein voor Contessa.
Devos domineert zeer zeker en de zelfzekerheid is enorm toegenomen. Wel hoop ik dat we haar in andere partijen kunnen horen. Ik vind het altijd een beetje jammer dat leggero’s van dat niveau op zo’n jonge leeftijd al de soubrettetour op moeten. Puritani Elvira, Adina, Norina, Tiziana, Eudoxie, dat kán ze echt allemaal denk ik.
Milanese viel mij mee omwille van het heerlijke timbre maar het is zeker waar dat het legato, de frasering en het sostenuto middelmatig zijn. Je hoort er echt een barokke techniek in.
Cassi heeft eigenlijk inderdaad de perfecte stem om Conte te zingen. En toch ging het weer regelmatig fout hoewel niet zo erg als tijdens zijn Don Giovanni van een tijd terug. Dat was natuurlijk een volstrekte misbezetting. De stem bloeit op de meest natuurlijke wijze in de hoogte. Figaro in Barbiere, Valentin lijken mij evidenter.
En inderdaad de gladiolen voor die Kroatische jongen!! Ik meen dat hij 26 of 27 is, wel chapeau hoor. Alles is er: egalisatie, legato, verstaanbaarheid en een timbre om bij weg te smelten. En hij is de enige die niet in de barokke val trapt!
In de bijrollen blijft Delcour de rots in de branding. Yerna als Marcellina werkte weer eens op mijn zenuwen: dat mens heeft een schitterend bühnegevoel maar klinkt als een slijpschijf.
Laat Scappucci dirigeren met de theoretische inzichten van de authenciteitsbeweging maar met haar heerlijke klankidioom van de traditie en ik ben helemaal blij!

Naam
E-mail
Wie componeerde L'incoronazione di Poppea ?
(enkel achternaam, zonder eventuele accenten)
Antwoord