ti guarda dal Grande Inquisitor

Carmen in Luik [terug]

Opmerkingen ...

8

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op dinsdag 13 februari 2018 om 15:28

Het is ook niet nodig om bij elke rol een zanger te moeten vinden die er onmiddelijk mee 'geassocieerd' wordt. Er zijn rollen genoeg bij dewelke dat niet het geval is.

Maar voor Escamillo hou ik het toch bij Ernest Blanc... ook voor bv de hogepriester in 'Samson et Dalila'. En voor Dalila 'onze' Rita Gorr. Maar ik dwaal af...

7

van Margo <margo@...> op dinsdag 13 februari 2018 om 13:53

Ik had ook wel aan Van Dam gedacht. Maar de vraag was niet wie er grote Escamillo's zijn, maar welke zanger geassocieerd wordt met een rol. Bv. Tosca = Callas, Wotan = Hotter, Marschallin = Schwarzkopf, Tamino = Wunderlich, Lucia = Sutherland, Escamillo = ???

Als ik aan Van Dam denk, dan denk ik in de eerste plaats aan rollen als Golaud, of Boccanegra, of Falstaff, of St-François, ...

6

van ricci <riccifrederic@...> op dinsdag 13 februari 2018 om 10:22

Ik kan me bv. niet meteen een zanger voor de geest halen die écht met deze rol geassocieerd wordt....

hmmm lange tijd was dit wel DE José van Dam rol hoor, trouwens één van de beste zo niet DE beste Escamillo ooit, en zingen deze rol uiteraard ZEER graag, Goed betaald voor weinig stemproduktie

5

van Simonne De Vos <devos.simonne@...> op zaterdag 10 februari 2018 om 10:23

Een top Escamillo ? Samuel Ramey... stem én verschijning op de scene..... fenomenaal!

4

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op vrijdag 9 februari 2018 om 15:47

Ernest Blanc moet één van de beste Escamillo's geweest zijn en als dusdanig toch een beetje met de rol geassocieerd... Maar inderdaad: de rol is psychologisch vrij oninteressant, één aria, veel macho gedoe en één ietwal gevoeliger moment "si tu m'aime, Carmen...". (ook Carmen heeft daar trouwens een gevoeliger moment...)Desondanks moet hij vokaal natuurlijk wel imponeren.

3

van Margo <margo@...> op vrijdag 9 februari 2018 om 15:07

Ik heb Escamillo nooit echt als een multi-dimensionale rol gezien... één aria en wat bijhorend macho-gedrag in het derde bedrijf en klaar is kees. Het is het soort rol waar elke (bas)bariton zo snel mogelijk vanaf wil, denk ik. Ik kan me bv. niet meteen een zanger voor de geest halen die écht met deze rol geassocieerd wordt.

Als Silvia Dalla Benetta al wat "ouwelijk" klinkt, is dat waarschijnlijk omdat ze al 47 is... nog niet stok, maar ook niet meer piep (om even Wim Sonneveld, of was het Toon Hermans, te parafraseren)... in alle geval ouder dan de gemiddelde Micaela.

2

van Bart De Kegel <Bartholomeusdekegel@...> op donderdag 8 februari 2018 om 17:18

Ik heb zelf de voorstelling van zondag 28 januari kunnen meepikken.
Surguladze zong, hoewel haar Frans inderdaad slechts is wat het is, een voortreffelijke Carmen. Het belooft veel goeds voor een potentiële Dalila. Ook Azucena en de Favorita Leonora liggen voor de hand.
Verder onthoud ik toch weer enige misbezettingen. Lhote zong als altijd prachtig en imponeert met de uit marmer gehouwen hoogte maar ik vind de stem te licht voor Escamillo. Een lyrisch bariton in een basso cantante rol maakt dat het eigenlijk enkel nog gaat om het etaleren van de hoogte en het maakt het karakter ééndimensionaal.
Bij Della Benetta het omgekeerde: het blikkerige in het timbre en het volume dat met sprekend gemak wordt geproduceerd suggereren een beduidend dramatischer Fach dan dat waar Micaëla om vraagt. Daardoor ging alle lyriek verloren en werd de figuur ongeloofwaardig. Ik zie die vrouw wé Elena en zelfs Abigaille zingen. De stem klinkt wel al wat ‘ ouwelijk’ wat toch wat verontrustend is.
Laho zat tijdens de voorstelling die ik zag ernstig in de problemen: intonatorisch wankel, ademproblemen waardoor zelfs midden in woorden werd geademd en een letterlijk krakende hoogte die, omdat hij zo verstandig was niet door te duwen, net niet oversloeg. Ter zijner verdediging: het klonk alsof de man ziek was. Goddank blijkbaar beter tijdens overige voorstellingen.
Tot slot nog eens een open doekje voor Maestra Scappucci. Ik meen het nog eens geschreven te hebben op deze pagina’s: deze dame is absoluut top! Ze houdt de teugels strak op technisch niveau én creëert tegelijkertijd orchestrale vervoering en zindering. Het orkest lijkt onder haar directie steeds herboren. Evviva!!!

1

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op woensdag 31 januari 2018 om 11:44

Ik heb zondag (zelfde bezetting) wel van de voorstelling genoten... Alsook de 3 vrienden die ik meegenomen had (en waarvan 2 amper operaervaring hebben).
Men kan zich natuurlijk bedenkingen maken bij het cirkusmilieu. Was dit een Carmen die zich AFSPEELT in een cirkusmilieu of een Carmen die OPGEVOERD wordt in een circus? Het geheel oogde in elk geval mooi. Dat Carmen bv op een olifant opkomt (en Don José op een moto) amuseerde me meer dan het me zou kunnen ergeren. En vermits U zich destijds toch ook amuseerde aan de krokodillen in de Siegfried van Castorf? :-) .OK, het hondje was een beetje belachelijk... De flamenconummers stoorden me ook in het geheel niet (in een matineevoorstelling kijkt men ook minder op het uur...) al bevestigden deze de 'cliché's rond Carmen' meer dan ze ze vermeden... Dat de smokkelaars eerder komisch werden voorgesteld vond ik ook niet slecht, dat zijn ze bij Bizet (zeker in de dialogen-versie) ook al...
Ik vond het een schitterende bezetting. Surguladze was vokaal EN fysiek een schitterende Carmen, maar haar frans kan inderdaad beter... Ik ben een stuk minder streng over de Micaela van Benedetta. "Brulboei" vind ik zeker overdreven en ik vond ze zelfs haar aria vrij mooi zingen (maar wie ben ik...). Verder ook niets dan lof voor Laho en Lhote.
En Scapucci dirigeerde schitterend, bv een enorm gedreven prelude op het laatste bedrijf...
Wat betreft de gekozen versie viel het me op dat (naast het gebruik van de dialogen-versie) de muzikale gedeelten vollediger waren dan gemiddeld gebruikelijk. Er waren geregeld orkestrale stukjes te horen die men anders niet hoort. En stukken als de koren in het eerste bedrijf en de duelscene in het derde waren hier ook volledig alsook de herhaling door Carmen "Il souffre de partir..."(2de bedrijf).
Kortom, voor mij was het genieten...

Naam
E-mail
Wie componeerde Die tote Stadt ?
(enkel achternaam, zonder eventuele accenten)
Antwoord