ti guarda dal Grande Inquisitor

Falstaff in Antwerpen [terug]

Opmerkingen ...

9

van Kris Cornelis <cornelis.vanhaute@...> op donderdag 28 december 2017 om 12:34

Allé. Het was zeker niet slecht gisterenavond. Veel volk, goede sfeer, jong volk ook.
Eerst de regie: die Waltz... tja: ik had het zelfde gevoel als bij Rosenkavalier: zo proper, zo braaf, zo salonfähig,... Een afknapper was dat Papageno kostuum van Falstaff in de laatste scène... maar er werd goed geacteerd, zonder idd de operatics.
Craigh Colclough (Falstaff) was OK. Kränzle (Ford) was beter. Moet aangenaam zijn om die eens wat meer in het duitse bariton repertoire te horen. Dames waren behoorlijk.
Orkest was goed. Jammer van de opstelling op de scene op het einde (ik spreek nu puur muzikaal, akoestisch als het ware): de slot fuga klonk er een pak minder 'aangrijpend' of 'doordringend' door... gewoon omdat het orkest op een zeer slechte plaats aan het geluid maken was. Twee meter meer naar voor had dan weer de balans voor de zangers nadelig beïnvloed...
Maar al bij al dus best OK.

8

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op maandag 18 december 2017 om 10:37

Dat was dus Craigh Colclough en ik vond hem zondag eigenlijk heel goed, zowel vokaal als scenisch. Hij heeft natuurlijk niet de uitstraling van een José van Dam of een Renato Bruson maar toch... (misschien is hij 'gegroeid' in de loop van de voorstellingen?) Kränzle is inderdaad schitterend. Vermillion vond ik ook nog meer dan behoorlijk. En Julien Behr zong opvallend mooi zijn aria. Globaal toch een mooie cast...
Inderdaad een heel sober (minimalistisch eigenlijk) concept qua decors. De personenregie was soms voldoende geanimeerd, soms wat stijfjes...(maar vermijdt wel operatics)
Heel mooi beeld voor de slotscene, als het orkest 'in het woud' opgesteld staat. Op zich een mooi idee van de slotfuga 'concertant' te geven. De zangers zijn dan ontdaan van hun personages en geven de slotmoraal. Deze vondst is wel niet nieuw: Guy Joosten doet dat ook al op het einde van zijn Don Giovanni. En het feit dat de zangers onmiddelijk na hun laatste individuele repliek al op hun 'slotplaats' gaan staan stoort de personenregie wel wat zodat het slot van de intrigue met Nanetta, Fenton en Ford wat scenisch onduidelijk wordt...

Maar alleszins een produktie die meer dan de moeite loont...voor iedereen die van Falstaff houdt!

7

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op vrijdag 15 december 2017 om 18:11

Er zijn zelfs mensen die helemaal niet van opera houden, waarom dan geen die niet van Falstaff (en Werther e belcanto en barok enz...) houden?! Niets choquerends aan ! Waar men niet van houdt daar gaat men niet naartoe, ZO simple is het!
Punto!
e a capo...

6

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op vrijdag 15 december 2017 om 17:45

@Jos Hermans: Van U choqueert niets ons meer!
Daarbij, Uw mening is Uw mening en die moogt ge hebben!

5

van Jos Hermans <jos.hermans@...> op vrijdag 15 december 2017 om 17:33

Akkoord met de laurierkrans voor Kränzle. Er zijn slechts 2 redenen om deze productie te gaan bekijken: Kränzle en Netopil. Mijn afscheid van Falstaff daarentegen zal u zeker choqueren.

https://vlaamswagnergenootschap.blogspot.be/2017/12/christoph-waltz-met-falstaff-in.html

4

van Caprasse Stefan <stefan.caprasse@...> op vrijdag 15 december 2017 om 10:19

Van die Deflo-productie heb ik ook heel goede herinneringen.
Maar nog meer van de heel mooie Falstaff in de Munt in het Mortiertijdperk met onvergetelijke José Van Dam (!), Barbara Madra, Elzbieta Szmytka...
Daarna was er nog de Willy Decker-productie (stationscafetaria met clochard-Falstaff-was...special maar niet erg sfeervol...).
Met zo diverse commentaren ben ook ik benieuwd (voor zondag) voor een opera die toch tot mijn lievelingswerken behoort...

3

van Kris Cornelis <cornelis.vanhaute@...> op donderdag 14 december 2017 om 20:27

Van die 93 Falstaff weet ik ook niet veel meer: wat beschilderde doeken als decor... houten tafels en stoelen. veel bruin. Barbara Madra...
2008 (laatste van Clémeur): jaren 50 enscenering (vintage). Met Werner Van Mechelen als Ford (zeer goed).
Midden jaren 90 een Luikse Falstaff met Renato Bruson.
Ik ben benieuwd. Op Klara deze morgen was de recensie precies het omgekeerde van Margo:
- Slecht regieconcept, wel goede personenregie
- Zeer goede zangers (top Falstaff, zeer goede falset stem)
We zullen zien/horen...

2

van Margo <margo@...> op donderdag 14 december 2017 om 17:35

Jawel, er was een Fenton, hij was OK (net zoals Bardolfo en Pistola), maar ik was er niet echt kapot van. Zijn aria was goed, zij het wat monochroom.

Die Deflo-productie heb ik ook gezien (in 1993). Maar dat was één van mijn eerste live operavoorstellingen en ik kan me er niet veel van herinneren...

1

van Jos Baeck <jos.baeck@...> op donderdag 14 december 2017 om 14:12

Geen Fenton, geen dirigent ?
20 jaar geleden deed Gilbert Deflo hier een Falstaff die gebaseerd was op de sfeer van de wereldcreatie. De cast was toen ook niet op elk vlak perfect, maar het was een echte theater-Falstaff.