ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucio Silla in de Munt [terug]

Opmerkingen ...

3

van Dirk Vermassen <dirk.vermassen@...> op maandag 13 november 2017 om 20:32

Dat Lucio Silla sterk theater kan opleveren, bewees destijds Patrice Chéreau. Maar Kratzer maakt er een potje van, waar de formele aria's en de verheven toon van de muziek voortdurend vechten tegen de banaliserende, B-filmachtige setting. We kijken naar een serie nummers, aparte scènes die op geen enkele manier een dramatische eenheid vormen. Muzikaal en technisch zeer goed uitgevoerd, dat wel, maar dat kon de verveling niet verdrijven. Die voelde ik, merkwaardig genoeg, helemaal niet toen ik het werk thuis op cd beluisterde.

2

van Dirk Vandepitte <dirk.vandepitte@...> op vrijdag 10 november 2017 om 21:27

Ik heb de pregenerale repetitie gezien.
Ik houd wel van de ernstige opera’s van Mozart, eerlijk gezegd nog meer dan van de andere werken. Een opvoering van Lucio Silla is geen gemakkelijke onderneming, want er gebeurt eigenlijk niet veel in deze opera. En moderne regisseurs voelen de noodzaak om toch voortdurend maar iets te tonen, ook wanneer dat eigenlijk niet nodig is. Zo wordt het publiek tijdens de prachtige ouverture weer eens helemaal afgeleid met allerlei video die niet veel toegevoegde waarde heeft. De video is later bij momenten wel heel functioneel, zeker wanneer die in het laatste bedrijf verklaart hoe Lucio tot inzicht komt over zijn besluit om Giunia vrij te laten. De villa waarin en waarrond de hele opera zich afspeelt is ook een geslaagde vondst die talrijke en verschillende invalshoeken biedt voor de opeenvolgende taferelen. Niet alle vondsten zijn goed, zoals het gedoe met het speelgoedhuis en de hond die enkele keren over de scène loopt. Ik vond ook het optreden van het koor als griezels maar misplaatst (Halloween is een geïmporteerd “feest”), en ik vraag me af waarom zowat alle solisten zichzelf zo nodig moesten verwonden met het scheermes.
En dat scheermes, de hoofdrol een hele aria laten zingen terwijl ze haar benen scheert, wie bedenkt nu zoiets ? Dat kan natuurlijk niet goed aflopen. De verschillende rollen werden wel redelijk geloofwaardig gebracht, ... met uitzondering van Cecilio. Moest die nu werkelijk als overjaarse puber worden opgevoerd in een anorak uit de solden ?
De bezetting is heel homogeen. Van Bonitatibus had ik ook heel wat meer verwacht, het kwajongenschap gaat haar niet zo goed af. Ik vond Šaturová wel goed, en ook Ilse Eerens levert weer een heel mooie prestatie.
Een speciale vermelding gaat naar Antonello Manacorda die zich de ziel uit het lijf dirigeert en het orkest wervelend laat spelen. De muziek is bijna 250 jaar oud, maar ze klinkt als in een rock-concert.
En dat brengt mij bij het genie van Mozart. Hoe kon die man dergelijke bruisende en rijke muziek schrijven op gevoelens en gemoedstoestanden van de groten der aarde die aan een kind van 16 volkomen vreemd moeten zijn ? Toegegeven, de kwaliteit is niet constant over de 2u45, maar er zitten vele prachtige stukken in.

1

van Kris Cornelis <cornelis.vanhaute@...> op woensdag 8 november 2017 om 17:53

Qua regie was het inderdaad maar slapjes. Bij Tito (Van Hove denk ik, Munt) en Agrippina (Clément in Antwerpen) "pakt" zo een soort van regie wel. De machthebbers "passen" in zo'n soort van setting. Hier werd er tijdens de ouverture veel "macht" vertoond... maar was de eigenlijke regie eerder een "Thuis" of "Familie" - ding. jammer.
Lenneke Ruiten was goed, maar ik erger mij aan het metaal in haar stem. Christina Deutekom was nog (veel) erger... maar het neigt daar naar toe. Maar dat is puur persoonlijk. Bonatatibus was voor mij meer dan behoorlijk hoor. Simona Saturova was dof en saai: letterlijk en figuurlijk een grijze muis. Ilse Eerens hoor ik graag eens in een andere rol. Die kan meer aan denk ik.
Een pluim voor de dirigent die - bij wijlen - het orkest eventjes wist tegen te houden - of te versnellen - als een zanger een frase of een coloratuur eens wat trager of sneller nam dan gewoonlijk. Munt orkest klonk ook erg "18e-eeuws".
Al bij al muzikaal een mooie avond. Maar een topwerk is het zeker niet. Mooie ouverture en een paar mooie aria's.

Naam
E-mail
Wie componeerde De Parelvissers ?
(enkel achternaam, zonder eventuele accenten)
Antwoord