ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Wunder der Heliane in Antwerpen [terug]

Opmerkingen ...

6

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op maandag 9 oktober 2017 om 10:41

Wat dus betreft die zwakste Korngold met de troosteloze muziek: voor mij is dit een (quasi) meesterwerk! Maar wie ben ik natuurlijk, en ik kan me voorstellen dat iemand die niet van Richard Strauss houdt, ook hierdoor niet kan bekoord worden... De muziek is enorm rijk, akkoord, misschien op de duur een beetje vermoeiend maar ZEKER niet troosteloos. En vanop mijn plaats waren de zangers (allemaaal prachtig, zelfs Petrinsky) goed boven het (fantastische) orkest te horen. En Stundyte is gewoon uniek in haar inlevingsvermogen (haar aria!). En de situering is inderdaad troosteloos, maar dat is de toestand in dat land dan ook. Voor wie geinteresseerd is, meer details op mijn commentaar op Place d'Opera. Voor hier zeg ik nog: meer van die pudding!

5

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op vrijdag 6 oktober 2017 om 11:01

DAN moet GIJ zeker niet gaan!

4

van ricci <riccifrederic@...> op donderdag 5 oktober 2017 om 22:33

wou gaan en heb de opname met marton nog eens beluisterd, viel die muziek me tegen zeg....Behoort tot de zwakste korngolds

3

van Dirk Vandepitte <dirk.vandepitte@...> op woensdag 4 oktober 2017 om 21:38

Ik was toch behoorlijk onder de indruk van de vertoning. In werken als dit vind ik de kracht van muziek bijzonder groot, en er komen inderdaad wel wat decibels bij kijken. En inderdaad, Wagner en de vroege Strauss zijn niet ver weg, maar dat is (voor mij) nu eenmaal een aantrekkelijk punt. Ik heb hier een aangrijpend gesamtkunstwerk gezien en gehoord, met een heel sterke spanningsboog die me de volle drie uur blijft boeien. Het orkest was echt op zijn best, die mensen hebben constant hard moeten werken.
Alles was zwart, maar welke andere kleur is in dit verhaal op zijn plaats ? De regie had iets meer variatie mogen brengen, al weet ik zelf niet goed hoe dat op een geloofwaardige manier had kunnen gebeuren.
Stundyte zet een zware maar mooie prestatie neer, inderdaad niet helemaal constant, maar haar aria in het tweede bedrijf bezorgde me stekelig kippenvel.
Het was een mooie ontdekking, ik ben heel blij dat ik dit heb gezien.

2

van Kris Cornelis <cornelis.vanhaute@...> op woensdag 4 oktober 2017 om 16:01

Eerste bedrijf was niet echt top-muziek. 2e en 3e wel. Misschien door mijn voorbereiding dankzij de nimmer opdrogende you-tube-bron... Laat ons zeggen (zoals het blijkbaar nu al is): om de 40 jaar is OK.
Qua verstaanbaarheid: tja: willen we hier eens een discussie starten over alle andere Tristans, Elektra's en Schaduwloze vrouwen?
Ausrine Stundyte (Heliane) had het lastig in het eerste bedrijf: spaarde ze haar stem? Ze klonk uitgeblust en "versleten". 2e En 3e kwam ze er door en slaagde ze er inderdaad in zelfs wat lyriek in haar prestatie te stoppen. Maar wat gaat zij zingen binnen een paar jaar? Ik vrees enkel nog "karakter-rollen" a la Lady Macbeth (Sjostakovitsj)...
Leuk om Ian Storey's gezicht eens wat minder zwart te zien, om zijn gezicht überhaupt te zien... zou hij een goede Peter Grimes zijn? Zijn stem doet mij soms denken aan John Vickers.
De muziek tussen twee en drie was inderdaad zeer mooi: mooie strijkers van het orkest van Opera Vlaanderen. Ik zag vorige week het "Philharmonia Orchestra" olv Esa Pekka Salonen: daar was de strijkerssectie nog beter, maar toch: niet slecht, niet slecht.
Al bij al een mooie avond, ik had geen nood om getroost te worden :-)

1

van Stefan Caprasse <stefan.caprasse@...> op dinsdag 3 oktober 2017 om 18:01

Troosteloos als de muziek??!!

Naam
E-mail
Wie componeerde Les Troyens ?
(enkel achternaam, zonder eventuele accenten)
Antwoord