ti guarda dal Grande Inquisitor

Mathis der Maler in Parijs

Het is vijf jaar geleden dat ik Mathis der Maler voor de eerste keer zag en hoorde in Hamburg. De Parijse Opéra brengt met een nieuwe productie van Olivier Py Hindemiths opera in haar repertoire. Christoph Eschenbach was de dirigent.

Foto

In de jaren 1930, in de periode dat hij Mathis der Maler componeerde, werd Hindemith verbannen door de nazi's omwille van zijn ontaarde muziek. Aangezien zijn opera tevens een afspiegeling was van zijn eigen situatie, is het haast een onmogelijke opdracht voor een regisseur om te weerstaan aan de drang om de opera naar die periode te verplaatsen. Olivier Py weerstaat niet en dus krijgen we een Wolfgang Capito als Gestapo-officier met zijn mannen als Duitse soldaten.

Wat echter vooral opvalt, is Olivier Py's beperkt arsenaal aan ideeën, dat hij schaamteloos recycleert van de Amsterdamse Roméo et Juliette. Zo zien we in Parijs ook Duitse schepers, mannen met engelenvleugels, lichten die recht de zaal inschijnen en het publiek verblinden, verwoeste gevels die ronddraaien of het gebruik van spiegels om licht de zaal in te reflecteren. Hij gebruikt zelfs een lint om Mathis en Regina met elkaar te verbinden. In dit geval ontspruit dit uit het libretto, aangezien Mathis dit lint oorspronkelijk van Ursula gekregen heeft als teken van haar liefde.

Wat zijn de kansen dat een of meerdere van deze elementen ook terugkeren in Les Huguenots in de Munt ?

Het grote verschil met de Amsterdamse productie is de kwaliteit van het scènebeeld. Het is weliswaar ook een donkere productie, maar hij had duidelijk een iets ruimer budget. Pierre-André Weitz heeft spectaculaire en luxueuze decors gebouwd, die in alle mogelijke richtingen bewegen.

Wat wel origineel is, is bijvoorbeeld de enscenering van Mathis' visioen. Daarvoor laat hij zich inspireren door het retabel van Mathis Grünewald, wat ook een van de bronnen was voor Hindemith. Minder origineel, maar wel heel mooi, was het slot. Mathis staat alleen op een lege en verduisterde scène met een spot op zich terwijl hij zijn herinneringen - van een schilderij tot het fameuze lint - een voor een door een luik in de vloer laat vallen.

Matthias Goerne zong de titelrol. En in die slotscène was hij ook op zijn best. Met gewoon mooi zingen komt een zanger al een heel eind in die scène... en dat kan Goerne als de beste. Maar als hij die mooie, ronde en donkere klank ook toepast op dramatischere momenten - ik denk dan bijvoorbeeld aan zijn deelname aan de boerenoorlog of zijn interventie om Gravin von Helfenstein te redden - dan overtuigt hij minder.

De rol van Ursula vraagt een dramatische sopraan. Melanie Diener doet het behoorlijk, maar ze heeft een paar belangrijke zwaktes. Als ze in de hoogte forte moet zingen, dan zet ze haar stem te veel onder druk en klink ze niet meer zuiver. Haar laagte projecteert ook niet al te best. Martina Welschenbach zong daarentegen wel een mooie Regina en liet onder andere een mooi zwevend piano horen.

Een van de redenen waarom deze opera weinig opgevoerd wordt, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat er ook een handvol halve, zo niet hele, Heldentenors nodig zijn. Scott Mac Allister zong in Hamburg ook al Albrecht von Brandenburg. Zijn kardinaal klinkt nog altijd penetrant. Maar na zijn bekering wordt zijn stem zachter en kan hij zelfs ontroeren in zijn laatste dialoog met Mathis. Wolfgang Ablinger-Sperrhacke was een schitterende Wolfgang Capito. Vooral tijdens zijn gekonkelfoes tijdens de boekverbrandingsscène met Riedinger om Regina uit te huwelijken aan de kardinaal was hij fantastisch expressief. De warme en egale stem van Michael Weinius als Hans Schwalb vervolledigt het rijtje Heldentenors.

Publicatie: zondag 28 november 2010 @ 22:15
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen