ti guarda dal Grande Inquisitor

Lulu in Essen

Toen Alban Berg in 1935 overleed, had hij het derde bedrijf van Lulu nog niet kunnen orkestreren. In 1937 ging de opera in Zürich in première met de twee afgewerkte bedrijven en als epiloog de twee delen uit de Lulu-suite die gebaseerd zijn op het derde bedrijf. Begin dit jaar ging een nieuwe productie van Lulu in Essen in première, die ook deze "oerversie" gebruikt... dus zonder het derde bedrijf en de aftakeling van Lulu.

Foto

Regisseur Dietrich Hilsdorf verbeeldt die epiloog op een lege scène. Alwa ketent Lulu aan een bed, waarna alle mannen uit haar leven de revue passeren en haar beschimpen tot de Schilder met een scheermes haar keel oversnijdt. Enkel Geschwitz toont nog medeleven. Het was het einde van een uitstekende enscenering waarin hij Lulu niet uitbeeldt als een femme fatale, maar eerder als een speelse jonge vrouw.

De voorstelling speelt zich grotendeels af in het schildersatelier van "der Maler" (decor van Johannes Leiacker). Tussen de scènes gaat het doek dicht om de ombouw naar bijvoorbeeld het huis van Dr. Schön mogelijk te maken. Tijdens die ombouw (en ook voor de voostelling en tijdens de pauze) worden de ombouwwerken op dat doek geprojecteerd. Ik had dan ook halvelings verwacht dat de regsseur het tussenspel van het tweede bedrijf, als Lulu in de gevangenis belandt, ook op een of andere manier zou uitbeelden via die projecties... maar dat deed hij niet en liet gewoon de muziek spreken.

De eerste en tot gisteren tevens enige keer dat ik Lulu gehoord heb, was meer dan tien jaar geleden in de Vlaamse Opera toen Ivo van Hove zijn operadebuut maakte (vreemd trouwens dat ze die productie nooit hernomen hebben). Ik kon me toen nauwelijks inleven in Bergs muziek. Ondertussen is Wozzeck opgedoken in mijn lijstje van favoriete "moderne" werken en wilde ik Lulu nog eens een kans geven.

Met Stefan Soltesz in de orkestbak is een hoogstaande uitvoering gegarandeerd. De homogene bezetting werd aangevoerd door de jonge Lulu van Julia Bauer. Ze heeft geen gigantische stem, maar ze zingt mooi en speelt natuurlijk. Enkel de paar stratosferische noten klinken wat dun. Heiko Trinsinger was aangekondigd met een verkoudheid, maar dat weerhield hem er niet van om een sterke Dr. Schön neer te zetten. Arnold Bezuyen was in het eerste bedrijf een overtuigende Alwa, maar begon in het tweede bedrijf vermoeid en geforceerd te klinken. Tenslotte zong ook Andreas Hermann een uitstekende Schilder.

Publicatie: maandag 15 november 2010 @ 11:46
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen