ti guarda dal Grande Inquisitor

Irrelohe in Bonn

Franz Schreker komt absoluut niet voor in de lijst van de tien meest opgevoerde operacomponisten. En het aantal keer dat zijn opera Irrelohe de afgelopen decennia opgevoerd werd, is waarschijnlijk ook op één hand te tellen. Het is dan ook des te lovenswaardiger dat het Theater Bonn deze vergeten opera op zijn programma gezet heeft.

Irrelohe ging in 1924 in Keulen in première en is het verhaal van de vervloekte familie van Irrelohe. Elke mannelijke afstammeling zal ooit een vrouw verkrachten en daarna waanzinnig worden. In een vorige generatie heeft de graaf van Irrelohe op zijn trouwdag Lola verkracht. Sindsdien zint Lola's geliefde Christobald op wraak. Haar zoon Peter, die verliefd is op Eva, ontdekt dat hij ook het bloed van de Irrelohes heeft. De jonge graaf Heinrich, tevens zijn halfbroer, is ook op Eva verliefd. Eva redt Heinrich van zijn vloek. Tijdens het huwelijk duikt Peter op en wordt door Heinrich gewurgd. Ondertussen heeft Christobald brand gesticht in het kasteel Irrelohe...

Foto

Het is duidelijk dat Irrelohe een aantal Wagneriaanse trekjes heeft (Schreker schrijft trouwens ook zijn eigen libretto's). Schreker voorziet een groot orkest met een heel luide klank en een kleurrijke orkestrale klankwereld. Er zouden verscheidene referenties naar Wagneropera's verstopt zitten in de partituur, maar die kon ik niet meteen ontdekken in de overweldigende klankstroom die uit de orkestbak van dirigent Stefan Blunier opsteeg.

De luidheid van het orkest bleek nauwelijks een probleem te zijn voor de zangers. Enerzijds omdat het orkest verslankt als gezongen wordt en anderzijds omdat het operahuis van Bonn over een aantal uitstekende stemmen beschikt. Ik was vooral onder de indruk van Ingeborg Greiner als Eva. Ze heeft een jugendlich dramatische sopraan die homogeen is over heel haar bereik.

De rol van graaf Heinrich werd gezongen door tenor Roman Sadnik. Heinrich lijkt me even problematisch te bezetten als bijvoorbeeld Siegfried. Sadnik heeft niet meteen een mooie stem, en al helemaal niet als hij er een paar hoge noten (die opvallend vaak voorkomen) moet uitpersen. Mark Morouse zingt daarentegen wel een uitstekende Peter.

De regisseur Klaus Weise verplaatst de handeling naar het platteland van een of ander oostblokland. Het is een locatie waar de tijd lijkt stil te staan, net zoals de zich steeds herhalende geschiedenis van de Irrelohe-familie. Het podium staat vol met antieke vrachtwagens, terwijl op de achtergrond het kasteel van Irrelohe boven alles uittorent.

Liefhebbers van opera-rariteiten zullen tenslotte geïnteresseerd zijn om te horen dat er van deze productie ook een CD-opname zal verschijnen.

Publicatie: zondag 14 november 2010 @ 10:44
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen