ti guarda dal Grande Inquisitor

Bernarda Fink in deSingel

Voor het eerste liedrecital in deSingel dit seizoen hoorden we de mezzo Bernarda Fink en met Roger Vignoles aan de piano. Na de reeks minder geslaagde recitals in zowel De Munt als de Vlaamse Opera, konden we eindelijk nog eens genieten van een liedrecital waarbij de liederen op de eerste plaats kwamen.

Net zoals Vesselina Kasarova een maand geleden in de Vlaamse Opera begon ze met Haydns cantate Arianna a Naxos. Maar in tegenstelling met Kasarova, waar ik vooral onder de indruk was van haar "geluid" en haar voluptueuze diepte, kregen we met Bernarda Fink een echte Arianna te horen die verscheurd werd door haar verdriet.

Schumanns Frauenliebe und -leben bevatte ook een aantal pareltjes. Soms was het maar één woord. Als ze op het einde van Ich kann's nicht fassen een extra klemtoon legt op het laatste woord van "es hat ein Traum mich berückt", komt heel haar verrukking in die ene lettergreep tot uiting. Maar soms is het een heel Lied dat van het begin tot het einde "juist" klinkt. Neem bijvoorbeeld haar interpretatie van "Süßer Freund". Aan de ene kant voel je haar vreugde om het kind dat ze verwacht... maar aan de andere kant is er ook de twijfel over hoe ze het aan haar man zal vertellen... en de onzekerheid en angst of hij wel even blij zal zijn. An meinem Herzen is dan weer puur geluk, om tenslotte aangrijpend te eindigen met Nun hast du mir den ersten Schmerz getan.

Voor het tweede deel van haar recital, wendde ze zich tot Spaanse liederen, met de Canciones Amatorias van Granados als hoofdbrok. Het Spaanse lied-repertoire ligt me veel minder, hoofdzakelijk omwille van de taal... maar Bernarda Fink slaagde er toch in om ze toch enigszins mooi te laten klinken.

De twee liederen van Joaquin Rodrigo vond ik dan weer wel schitterend. Por mayo era werd heel sec gezongen, waardoor het schrijnende van het lied extra tot uiting kwam. Even hartverscheurend was Adela, het meisje dat - even eenzaam als Arianna in het begin - ziek werd omwille van haar liefde. Daarmee zou de cirkel rond geweest zijn... op El paño muriciano van Joaquin Nin en nog twee Spaanse bisnummers na.

Publicatie: donderdag 15 januari 2004 @ 8:20
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen