ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Zauberflöte in Luik

Na de Vlaamse Opera met L'amour de loin doet de Waalse opera voor hun nieuwe productie van Die Zauberflöte ook beroep op een productieteam dat zijn achtergrond heeft in de circuswereld. Julien Lubek en Cécile Roussat, tevens de stichters van Le Shlemil Théâtre, hebben er een sprookjesachtige enscenering van gemaakt.

Foto

Halverwege de ouverture gaat het doek op en zien we prins Tamino die zich klaar maakt om te gaan slapen. Eenmaal hij ingeslapen is, krijgt de fantasie de vrije loop en komt zijn kamer tot leven. Zijn bed wordt de slang, de (Egyptisch geïnspireerde) schouwornamenten worden de drie dames en het beddegoed transformeert zich tot Papageno. Monostatos komt als zwarte schoonsteenveger uit de schouw gevallen. De wekker wordt Papageno's klokkenspel. Het voelt allemaal heel Notenkrakers-achtig aan.

Een groepje acrobaten zorgt voor bijkomende actie. Soms zijn ze louter decoratief en een enkele keer ook overbodig... zoals de evenwichtskunstenaar die over een gespannen draad loopt tijdens Sarastro's Hallen-aria. Meestal worden ze echter functioneel ingezet. Ze zijn de als dwergen verklede slaven van Monostatos, ze vormen de dieren tijdens Tamino's Zauberton-aria of worden de boom waar Papageno zich wil aan ophangen.

In het tweede bedrijf wordt het decor gedomineerd door gigantische boeken als decorelementen. Het zijn sprookjesboeken waaruit de rest van het verhaal zich ontvouwt. Het geheel is een wervelende show waarin je je geen moment verveelt. Er wordt daardoor wel iets te gemakkelijk voorbij gegaan aan het humanistische niveau van deze opera. Anderzijds hebben Mozart en Schikaneder Die Zauberflöte geconcipieerd als een volksopera en daar sluit deze productie volledig bij aan.

Bij de zangers keek ik vooral uit naar de Tamino van Michael Spyres, die vorig seizoen een opgemerkte Candide gezongen heeft in de Vlaamse Opera. Zijn Tamino klinkt ook heel goed... op een enkele lastige noot tijdens de Bildniss-aria na. Voor de rest groeit zijn stem mee met het karakter en klinkt hij op het einde van de opera - als Tamino zijn initiatieparcours beëindigd heeft - een stuk virieler dan in het begin. In zijn bio in het programmaboek staat dat hij volgend seizoen terugkeert naar de Vlaamse Opera voor de Damnation-Faust...

Michael Spyres was trouwens zowat de enige die quasi-vlekkeloos Duits spreekt. Alle andere zangers spreken met vaak exotische accenten. Maar hun uitspraak is wel duidelijk en hun Duits is goed begrijpbaar. Alleen Pietro Picone (Monostatos) brabbelt iets onverstaanbaars. Mario Cassi hebben wel al een paar keer gehoord in Luik, onder andere als Malatesta in Don Pasquale. Als energieke Papageno laat hij weinig te wensen over. Ethan Herschenfeld is een degelijke Sarastro.

Magali de Prelle zong een middelmatige Pamina. Tot "Ach, ich fuhl's" gaat het allemaal redelijk goed. Daarna was ze uitgezongen en klonk ze de rest van de avond uitgeput. Nili Riemer zong een correcte Königin der Nacht, zonder vocaal diep te graven in de dramatische mogelijkheden van haar twee aria's.

Publicatie: zaterdag 23 oktober 2010 @ 9:16
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen