Il Grand' Inquisitor

Yvonne, princesse de Bourgogne in de Munt

Begin vorig jaar ging Yvonne, princesse de Bourgogne in de Parijse Garnier in première. Een Boesmans moet uiteraard ook naar Brussel komen en fungeert dit seizoen als seizoensopener van de Munt. Het is dezelfde productie van Luc Bondy met gedeeltelijk dezelfde bezetting, en met Patrick Davin als dirigent.

illustratie
foto © Maarten Vanden Abeele

Wat ik vorig jaar schreef, is nog altijd van toepassing. De muziek van Boesmans is melodieus, maar toch origineel georkestreerd met allerlei opvallende percussie. Ze is toegankelijk en geeft nooit de indruk dat ze enkel voor musicologen geschreven is. Daarenboven combineert hij allerlei stijlen in functie van het verhaal.

Er zitten nauwelijks aria's in Yvonne, tenzij een groots diva-moment voor La Reine Marguerite in het vierde bedrijf - "Souplesse, souplesse, Printemps sans cesse" - wat door Bondy ook zo geënsceneerd wordt... voor het doek met een spot op haar gericht. Ik had wel het gevoel dat Bondy hier en daar een en ander gewijzigd heeft. Vooral het derde en vierde bedrijf voelden anders aan. Bijvoorbeeld het moment waarop Le Prince Philippe de trap afkomt met als doel om Yvonne te vermoorden, maar het uiteindelijk toch niet over zijn hart krijgt, was in Parijs intiemer en ontroerender.

Dat zou misschien ook aan de zanger gelegen kunnen hebben. Marcel Reijans is weliswaar een goede Philippe, maar hij heeft toch niet helemaal de natuurlijke Franse elegantie van Yann Beuron. Net zoals in Parijs, was Paul Gay een energieke Roi Ignace. Lisa Houben moet absoluut niet onderdoen voor Mireille Delunsch als de koningin. Werner Van Mechelen is een opvallende verbetering in vergelijking met zijn Parijse collega en zingt een plechtstatige Kamerheer. De actrice Dörte Lyssewski was ook nu weer de verlegen Yvonne.

Net zoals de Waalse Opera, is de Munt haar seizoen ook sterk begonnen...

Publicatie: donderdag 16 september 2010 @ 18:08
Rubriek: Opera