ti guarda dal Grande Inquisitor

Simone Kermes in het PSK

Het KlaraFestival ging vandaag van start met een openingsconcert in het PSK. De rode draad van het festival is "The Mahler Connection", op het programma stond dan ook Mozart, Mozart en Mozart... en een heel klein beetje Mahler aan het begin van het concert. Vanop het tweede balkon blies bl!ndman een Mahler-bewerking door hun saxofoons de zaal in.

Het Concerto Köln onder leiding van Frank Agsteribbe bracht nadien de Jupiter-symfonie, Mozarts 24ste pianoconcerto (met Alexei Lubimov aan een pianoforte) en een paar concertaria's. De vorm was nogal eigenzinnig. Alle stukken werden uit elkaar getrokken, zodat het concert begon met de eerste beweging en eindigde met de laatste beweging van de Jupiter-symfonie (en zonder tweede of derde deel). In het midden zat het pianoconcerto dat voorafgegaan en gevolgd werd door een concertaria.

Dat het concert daardoor een gefragmenteerde indruk achterliet, moeten de programmasamenstellers anders begrepen hebben... want volgens het programmablaadje wordt zo "een echte spanningsboog gecreëerd". Dat is natuurlijk pure onzin. Een spanningsboog is pas een spanningsboog als hij continu is. Nu werd hij na elk brokje onderbroken voor applaus, herstemmen van het orkest of een échte pauze na het eerste deel van het pianoconcerto. Het hoeft misschien niet te verbazen dat klara de verkleutering doortrekt in haar concertprogrammatie om hapklare brokjes te presenteren.

Mij was het in de eerste plaats om de concertaria's te doen. Ik had de Duitse sopraan Simone Kermes nog nooit gehoord, maar wel al een paar positieve zaken over haar gelezen. Hoe moeilijk kan het eigenlijk zijn om een zanger te vinden die Mozart kan zingen... of kan zingen tout court. Simone Kermes is het in alle geval niet.

Ze zingt bijna constant op haar keel wat heel oncomfortabel klinkt. Als ze de eerste aria Ch'io mi scordi di te hoofdzakelijk piano zingt, dan heeft haar mezza voce weinig substantie. Maar als ze dan iets meer druk zet, dan weerklinkt een ongezond vibrato. De tweede aria, Ma che vi fece, o stelle ... Sperai vicino is een stuk virtuozer. Haar coloraturen zijn met de billen dicht, hopende dat alle noten er min of meer juist uit komen. Ze vormen zo een opeenvolging van noten waar geen organische eenheid inzit. Ze zong wel een paar piepende stratosferische noten, wat blijkbaar genoeg is om het publiek waanzinnig te maken.

Als openingsconcert van het KlaraFestival was dit een misser van formaat. De vijf minuten Mahler-op-sax was nog het leukste van de hele avond...

Publicatie: dinsdag 7 september 2010 @ 23:08
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen