ti guarda dal Grande Inquisitor

Januari 2004

In de nieuwe rubriek "Toekomstmuziek" ga ik maandelijks een overzicht geven van wat er de komende maand op het programma staat, en waarvan ik hoop dat het de moeite is. De eerste week na Nieuwjaar is het traditioneel nog rustig. Maar vanaf de tweede week begint alles stilaan weer op gang te komen.

FotoHet absoluut niet te missen recital deze maand is dat van de mezzo Angelika Kirchschlager. Op dinsdag 27 januari zingt ze, met Helmut Deutsch aan de piano, liederen van Wolf en Schubert in het PSK. [details]

Januari lijkt wel mezzo-maand. Want ook in deSingel en de Vlaamse Opera brengen twee mezzo's een liedrecital.

De jonge Argentijnse mezzo Bernarda Fink is een rijzende ster aan het Lieder-firmament. Later dit seizoen komt ze ook nog naar de Munt, maar op woensdag 14 januari is ze al te horen in deSingel, Roger Vignoles zit aan de piano. Op het programma staan Schumanns Frauenliebe und -leben en Spaanse liederen van o.a. Granados en Rodrigo. [details]

Waltraud Meier hoort eerder bij de gevestigde waarden. Zij geeft met Nicholas Carthy een Liedrecital in de Vlaamse Opera van Gent op zaterdag 17 januari. Het wordt een klassiek programma met Brahms, Wolf en Schubert. [details]

Op operavlak is er niets nieuws in de Vlaamse Opera. Hun productie van Hänsel und Gretel staat deze maand op de planken in Gent. [details]

In de Munt gaat op vrijdag 23 januari de opera Alceste van Gluck in premiere. Het is een productie van Bob Wilson, die een paar jaar geleden in het Théâtre du Châtelet te zien was. Katarina Karnéus zingt Alceste, Ivor Bolton dirigeert. [details]

En een week later, op vrijdag 30 januari, gaat La Cenerentola in premiere in Luik. Het is een nieuwe productie van Pier-Luigi Pizzi. Zoals gewoonlijk zal deze Rossini-opera ook nu weer gedirigeerd worden door Alberto Zedda. Marie-Ange Todorovitch neemt de titelrol voor haar rekening. [details]

In het PSK is er ook nog concertante opera te horen, hoofdzakelijk twee Franse barokopera's.

Eerst komt Christophe Rousset met Les Talens Lyriques voor een uitvoering van Lully's Roland op dinsdag 13 januari. [details]

En op zondag 18 januari dirigeert William Christie zijn ensemble in La Descente d'Orphée aux Enfers en Les Arts Florissants, allebei van Marc-Antoine Charpentier. [details]

Iets geheel anders zal er te horen zijn op dinsdag 20 en woensdag 21 januari. Ivan Fischer dirigeert dan het Budapest Festival Orchestra, met respectievelijk het eerste bedrijf van Die Walküre en Wotans Abschied uit het derde bedrijf. Petra Lang zingt zowel Sieglinde als Brünnhilde; Robert Dean Smith zingt Siegmund en we horen John Tomlinson als Wotan. [details]

Tenslotte is er ook nog een oratorium van Händel te horen in deSingel op donderdag 15 januari: L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato. Marcus Creed dirigeert het Freiburger Barockorchester en Collegium Vocale Gent. Bij de zangers zien we namen als Olga Pasichnyk en Mark Padmore. [details]

Publicatie: zaterdag 10 januari 2004 @ 10:39
Rubriek: Toekomstmuziek

Recent RSS feed

April 2017

April wordt de maand van de hedendaagse opera. Tijdens het jaarlijkse Opera21-festival wordt onder andere Infinite Now gecreëerd bij Opera Vlaanderen. Tegelijkertijd herneemt de Munt Matsukaze.

Toekomstmuziek, 29-3-2017 18:35
0 opmerkingen

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
6 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen