ti guarda dal Grande Inquisitor

Gerald Finley in Edinburgh

Om maar meteen met de deur in huis te vallen... Gerald Finley is een liedzanger van het hoogste niveau. Zijn liedrecital in Queen's Hall, met Julius Drake aan de piano, behoort tot de hoogtepunten van dit festival.

De eerste helft van hun recital bestond uit Heine-Lieder van Robert Schumann. Al die liederen behoren tot het standaardrepertoire en ik verwachtte me dan ook niet echt aan iets nieuws... maar toch.

De drie deeltjes van Der arme Peter hebben een anekdotisch karakter van ene Peter die verliefd is op Grete, maar die met Hans trouwt. Het is een combinatie van Das ist ein Flöten und Geigen en Ein Jüngling liebt ein Mädchen uit Dichterliebe... dacht ik... tot vanmorgen. De eerste twee akkoorden verwijzen naar de klank van een draailier, zoals we die kennen van Der Leiermann. Deze verwijzing naar Winterreise is dan ook de inspiratie voor hun hele interpretatie van Der arme Peter die tot een onontkoombaar dramatisch einde leidt met "Er hat verloren seinen Schatz, drum ist das Grab der beste Platz".

Na de vier extra-Dichterliebe-liederen, waaronder een ontroerende Lehn' deine Wang, namen ze de maat van vier Schumann-ballades. Belsatzar is een van mijn lievelingsballades omdat het een minstens even grote expressiekracht van de uitvoerders vraagt als bijvoorbeeld Erlkönig. Gerald Finley beschikt over alle expressieve mogelijkheden om deze ballade volledig tot zijn recht te laten komen en evenaart daarmee moeiteloos de versie van Thomas Quasthoff. Zo is er een klein beschonken lachje bij "Des Königs Wangen leuchten Glut" dat overmoedig uitgroeit tot een grootse "Ich bin der König von Babylon". Plots slaat de sfeer om en verdwijnt alle kleur uit Finley's stem bij "Dem König ward's heimlich im Busen bang". En dan valt er een geladen stilte waarbij heel de zaal zijn adem inhoudt; de spanning stijgt ten top als de vuurletters op de muur verschijnen en Belsatzar gruwelijk vermoord wordt.

Met Histoires naturelles van Ravel tonen ze hun onderkoelde humoristische kant in Le paon, een delicate toonvoering in Le grillon, de elegantie van Le cygne, verwondering in Le martin-pêcheur en groteske robuustheid in La pintade. Om te eindigen zongen ze een groep Engelstalige liederen van Barber en Ives. Barbers Solitary Hotel komt uit "Ulysses" van James Joyce, waarbij Finley erin slaagt om structuur en logica te brengen in de loshangende zinsdelen. Voor Ives' Charlie Rutlage haalt Finley zijn vettigste Texaans accent boven tot grote verwondering van het Schots publiek.

Het publiek in Queen's Hall was op dat moment al extatisch en kreeg nog twee bisnummers. Met Ravels Chanson ecossaise gaven ze een knipoog naar Edinburgh. Maar The desert van Louis Emmanuel was de culminatie van al hun kunnen. Het is weer een ballade, maar deze keer van het hilarische soort, over een man die in de woestijn verloren gelopen is en de gieren al boven zijn hoofd ziet cirkelen. Met een oneindig aangehouden "I'm saved" tijdens het piano-naspel werd een onvergetelijk recital afgesloten.

Op 3 september zendt BBC Radio 3 het recital uit... niet te missen.

Publicatie: woensdag 25 augustus 2010 @ 18:30
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen