ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Walküre in Parijs

Het tweede deel van de Ring-cyclus, die door muziekdirecteur Philippe Jordan en regisseur Günter Krämer opgebouwd wordt, is een van de slotproducties van het Parijse operaseizoen. Die Walküre gaat verder in dezelfde stijl als Das Rheingold. Het is een enscenering die niet wil choqueren, niet altijd even boeiend is, maar toch ook een paar mooie beelden oplevert. Op een paar uitzonderingen na, waren de zangers ook maar middelmatig.

Foto

Het meest teleurstellend was het Wälsungkoppel Robert Dean Smith en Ricarda Merbeth. Door hun zwakke vertolking viel het hele eerste bedrijf zo goed als plat. Er was nooit enige spanning, laat staan elektriciteit, voelbaar tussen Siegmund en Sieglinde. Ricarda Merbeth zingt dan ook nog eens in een totaal onverstaanbaar Duits (zelfs met de boventitels kon ik niet afleiden wat ze zou moeten zingen) met een weinig aantrekkelijk geluid. Ik begrijp niet hoe Robert Dean Smith erin slaagt om Tristan te zingen in Bayreuth, want zelfs Siegmund kan hij amper aan met een absoluut inferieure "Wälse, Wälse" en een slaapverwekkende "Winterstürme". Günther Groissböck bevestigt de indruk die hij als Fafner gemaakt heeft. Zijn stem klinkt mooi, misschien niet zwart genoeg voor Hunding, maar met voldoende "beet" om Siegmund en Sieglinde te overdonderen (wat in dit geval natuurlijk niet moeilijk is).

Thomas Johannes Mayer is een redelijke Wotan, die echter zijn eerste grote monoloog, waarin hij Das Rheingold even samenvat, niet altijd even boeiend kan houden. In zijn confrontatie met Fricka wordt hij zelfs volledig weggezongen door Yvonne Naef, die vorig jaar in New York al bewezen heeft dat ze een schitterende Fricka is. Katarina Dalayman doet het ook goed als Brünnhilde met stevige Hojotoho's en ontroerende smeekbedes aan Wotan om haar niet aan haar lot over te laten.

Günter Krämer legt vooral in het tweede bedrijf de link met Das Rheingold. Het slotbeeld was toen de trap naar Walhalla waar de letters van het woord Germania opgedragen werden. In het begin van het tweede bedrijf zien we ditzelfde beeld weer via een ingenieuze spiegelwand. Hij heeft zelfs een ingeving om op het einde van de Wotan-Fricka-scène de eerste drie letters te laten omduwen door de gefrustreerde Wotan, zodat enkel het woord "mania" overblijft.

Het podium ligt ook bezaaid met Freia's appels. Tijdens de Siegmund-Brünnhilde-scène begint Brünnhilde er een cirkel mee te vormen... het strijdperk waarin Siegmund later tegen Hunding zal moeten vechten ? Een laatste verwijzing naar Das Rheingold is het slot van de opera. Als Brünnhilde inslaapt omringd door vuur, wandelt een zwart gesluierde vrouw statig over het podium. Het is identiek hetzelfde beeld toen Erda Wotan waarschuwde met "Weiche, Wotan, weiche!". Komt ze enkel afscheid nemen van haar dochter, of is dit een bijkomende waarschuwing ?

Er zijn ook beelden die binnen de opera terugkomen. Zo zien we een boomgaard vol bloesems in de achtergrond van de Siegmund-Brünnhilde-scène met daartussen de acht andere Walkuren. Diezelfde bomen zien we terug op Brünnhildes rots... maar nu zijn ze volledig zwart geblakerd, maar de Walkuren staan er nog altijd tussen. Loge is blijkbaar iets te uitbundig geweest met zijn vuurzee.

Tenslotte zou ik nog twee originele scènes willen aanhalen. Tijdens het Vorspiel wordt Siegmunds verhaal uitgebeeld. Een groep mannen en één vrouw worden op beestachtige manier vermoord door de clan van Hunding.

De Walkuren worden voorgesteld als een groep verpleegsters. Tijdens de Walkurenrit zien we een hoop naakte mannen liggen, de gesneuvelde helden die door de Walkuren een voor een gewassen worden en dan met een of ander gebedsritueel terug tot leven gewekt worden. Er was wel één persoon in het publiek die het nodig vond om telkens te applaudisseren als er weer een groepje mannen van het podium wandelde... rare jongens die Parijzenaars.

Publicatie: zondag 27 juni 2010 @ 10:16
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen