ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Giovanni... nog eens

Met de kerstvakantie steekt De Munt een tandje bij en geeft bijna dagelijks een voorstelling van Don Giovanni, nog tot en met 31 december. Om dat te kunnen bolwerken, wordt een tweede bezetting (over de eerste bezetting heb ik eerder al geschreven) ingezet en die beleefde gisteren haar premiere.

Alhoewel premiere misschien een wat groot woord is... want omwille van verschillende afzeggingen de afgelopen weken zijn sommigen reeds eerder ingesprongen om zieke collega's te vervangen. En gisteren was het weer zover. De voorziene Don Ottavia was ook ziek en dus kregen we nog eens de schitterende vertolking van Charles Workman te horen. Maar voor de rest was de volledige bezetting op post.

De regie is uiteraard nog altijd hetzelfde. Maar dat belet niet dat deze bezetting andere accenten legt... weliswaar binnen de krijtlijnen die door David McVicar uitgetekend werden. De grootste wijziging was de rol van Don Giovanni die door Umberto Chiummo heel anders ingevuld werd dan door Simon Keenlyside. Maar gezien de rijkheid van die rol is het onvermijdelijk dat een en ander aangepast wordt aan het temperament van de zanger.

Uiteraard heeft hij een andere stem. Chiummo's stem klinkt wat robuuster en hij maakt veel minder - om niet te zeggen nooit - gebruik van zijn kopstem. Dat alleen al geeft hem een wat mannelijkere klank en geeft ook meer karakter aan zijn stem. Persoonlijk bevalt Chiummo's stemkleur me meer dan die van Keenlyside.

Vanuit dit virieler timbre ontstaat ook een andere interpretatie. In de verleidingsscenes is Keenlyside honderd procent de verleider. Chiummo is meer de jager, die alle vrouwen als prooi beschouwt... misschien geÔnspireerd door de 'caccia di ragazze' waar Don Giovanni naar verwijst in de kerkhofscene.

Dit komt het duidelijkst tot uiting in de scene met Zerlina. In tegenstelling tot Keenlyside, is de Don Giovanni van Chiummo minder geÔnteresseerd in het verleidingsritueel zelf. Op de momenten dat Zerlina hem aankijkt of hij met haar spreekt, is hij ook de galante verleider. Maar op de andere momenten maakt hij duidelijk dat heel dit gedoe een fase is waar hij noodgedwongen door moet, om uit te komen bij het meer vleselijk gedeelte... en het nieuwe streepje in het register.

Dit constant heen en weer schakelen van emoties komt bijna volledig tot uitdrukking met zijn gezichtsuitdrukkingen. Hij heeft letterlijk een gezicht dat boekdelen kan spreken... en dat ook doet. Chiummo is ook een Don Giovanni die - veel meer dan Keenlyside - de scene domineert en de aandacht naar zich toe trekt.

Het is al geleden van 1999 dat Elzbieta Szmytka nog eens in de Munt was (toen zong ze Konstanze in EntfŁhrung). En nu kreeg ze de rol van Donna Anna toebedeeld... en ze zingt dat uitstekend. Carmela Remigio zong de rol ook wel goed, maar zij komt niet in de buurt van wat Szmytka aan expressie te bieden heeft. Heel de scene die naar "Or sai chi l'onore" leidt, en de aria zelf, is adembenemend. De manier waarop ze de spanning opbouwt en vasthoudt, hield me constant op het puntje van mijn stoel. Er was wel een beetje onzekerheid te horen in de coloraturen van "Non mi dir", maar gezien de rest is dat gemakkelijk te vergeven.

Alles wat er mis was met de Donna Elvira van Malena Ernman, wordt duidelijk als je Nataliya Kovalova hoort en ziet. De klank is juist en ze heeft ook meer vuur in haar acteerspel. Dat betekent niet dat ze perfect was. Ze kan nog heel wat meer expressiviteit in haar aria's leggen. Ze legt soms ook teveel nadruk op de medeklinkers waardoor haar legato gebroken wordt. Maar het potentieel is zeker aanwezig.

Het is geen overbodige luxe om een enscenering als die van David McVicar voor de tweede keer zien. Want er zijn altijd wel details die de eerste keer niet opvallen, of die in het grote geheel verdwijnen.

Het viel me nu pas op dat de verkrachting van Donna Anna en de moord op Il Commendatore identiek geŽnsceneerd werden. Of dat Don Giovanni in de laatste scene een godslasterlijke consecratie uitvoert, en daarmee het Standbeeld en God nog verder uitdaagt, was me de vorige keer ook niet als dusdanig opgevallen. En ik ben zeker dat als ik deze productie een derde keer zie, dat ik nog iets nieuws zal ontdekken.

Publicatie: zaterdag 20 december 2003 @ 11:21
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Ashley Riches en Katherine Broderick in Buxton

Het liedrecital gisteren was een duo-recital met bas-bariton Ashley Riches en sopraan Katherine Broderick. Aan de piano zat Simon Lepper.

Liedrecital, 19-7-2018 10:16
0 opmerkingen

Tisbe in Buxton

Eťn van de kenmerken van het Buxton Festival is dat ze ook onbekende of zelden gespeelde opera's opvissen. De "pastorale opera" Tisbe van ene Giuseppe Antonio Brescianello past perfect in dat plaatje.

Opera, 18-7-2018 10:52
0 opmerkingen

Lucy Schaufer in Buxton

In het midden van Engeland, ongeveer 35 km ten zuidoosten van Manchester, ligt Buxton. Sinds 1979 organiseren ze er een festival dat een beetje aanvoelt als het Edinburgh Festival met zowel opera's, kamermuziek als liedrecitals, en er is zelfs een Fringe Festival dat als generale repetitie voor Edinburgh beschouwd wordt. Mijn eerste bezoek aan dit festival begon in het Pavilion Arts Centre met een recital van de mezzo Lucy Schaufer en haar pianist Huw Watkins.

Liedrecital, 17-7-2018 19:24
0 opmerkingen

Oberst Chabert in Bonn

Het seizoen van de opera van Bonn was het seizoen van de rariteiten met in het begin Penthesilea van Schoeck en op het einde Oberst Chabert van Hermann Wolfgang von Waltershausen... een opera en componist waar ik nog nooit van gehoord had.

Opera, 14-7-2018 9:22
4 opmerkingen

I due Foscari in Bonn

De opera van Bonn heeft de afgelopen jaren telkens een vroege opera van Verdi geprogrammeerd. De laatste in de reeks is I due Foscari.

Opera, 13-7-2018 9:09
0 opmerkingen

Eine Nacht in Venedig in Essen

Na Die Fledermaus is Eine Nacht in Venedig ongetwijfeld Strauss' bekendste operette. Anderhalf jaar geleden heeft het Brussels OperetteTheater het nog opgevoerd, maar in de praktijk moet je ervoor naar Duitsland... Essen bijvoorbeeld.

Operette, 12-7-2018 8:55
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Thť‚tre des Martyrs

Net zoals vorig jaar heeft de Mozartiade weer een recital geprogrammeerd met sopraan Anke Herrmann en pianist Lucas Blondeel. Het was iets om naar uit te kijken en ze stelden niet teleur.

Liedrecital, 7-7-2018 8:57
0 opmerkingen

Cosi fan tutte in het Thť‚tre des Martyrs

Het festival Midsummer Mozartiade is aan zijn derde editie toe. Na Nozze en Don Giovanni lag het voor de hand dat ze nu de derde Da Ponte-opera, Cosi fan tutte, zouden brengen.

Opera, 6-7-2018 13:27
0 opmerkingen

De speler in Antwerpen

Opera Vlaanderen sluit het seizoen af met Prokofievs De speler, een opera die in de categorie "rariteiten" valt. Voor mij was het in alle geval de eerste keer dat ik deze opera hoorde.

Opera, 29-6-2018 13:34
2 opmerkingen