ti guarda dal Grande Inquisitor

Peter Grimes in Antwerpen

Het is genoegzaam bekend dat Britten niet voorkomt in mijn top-20 van operacomponisten. Maar live kan een opera als Peter Grimes wel overtuigen. De productie in de Vlaamse Opera doet dat ook met zijn uitstekende enscenering, redelijk goede bezetting en indrukwekkende prestatie van koor en orkest onder leiding van Leif Segerstam.

Foto

Wie indertijd de productie van Willy Decker gezien heeft in de Munt zal veel overeenkomsten zien met de productie van David Alden. Het scènebeeld is even grauw en grijs met sterk hellende vlakken. De dreiging tussen "the Borough" en Peter Grimes is van in het begin voelbaar. Zelfs voor het orkest begint te spelen, is het koor al hoorbaar aanwezig met een geroezemoes van roddels.

Sommige rollen worden karikaturaal getekend wat ze meteen herkenbaar maken binnen de gemeenschap... zoals de eenarmige kapitein Balstrode, de rokkenjager Ned Keene, de geniepige Mrs Sedley of Auntie als maffia-figuur met haar twee nichtjes als kinderlijke poppemiekes waarvan het gedrag naar het autistische neigt.

De voorstelling wordt gedragen door de Peter Grimes van Jorma Silvasti. Hij zingt wel niet altijd foutloos en zijn stem slaat een paar keer over, maar alles bij elkaar is hij een sterke Grimes met diep gefundeerde tenor. Zijn grote monoloog van de laatste scène is een sterk staaltje van hoe een scène gedragen kan worden, helemaal alleen op scène en zonder orkestondersteuning (het licht in de orkestbak werd zelfs gedoofd) was dit met voorsprong de meest aangrijpende scène van de avond.

Judith Howarth is vocaal een goede Ellen Orford. Maar ondanks haar jarenlange ervaring in Covent Garden en ENO, slaagt ze er niet in om in verstaanbaar Engels te zingen. Op dat vlak was ik wel onder de indruk van Graeme Danby die Swallow zong.

De Vlaamse Opera heeft met deze Peter Grimes een sterke seizoensafsluiter in handen.

Publicatie: vrijdag 25 juni 2010 @ 17:43
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen