ti guarda dal Grande Inquisitor

Spanisches Liederbuch in Schwarzenberg

Opvoeringen van het Spanisches Liederbuch komen niet zo vaak voor. Elke gelegenheid om ze eens live te kunnen horen, is dan ook meegenomen. Op een paar uitzonderingen na zijn het ook niet meteen de meest populaire liederen (alhoewel "populariteit" in het geval van Hugo Wolf heel relatief is) en je hebt minstens twee zangers nodig... en uiteraard een pianist, in dit geval Julius Drake.

Eén van die zangers was Angelika Kirchschlager. Blijkbaar konden ze geen tweede zanger vinden en moesten ze zich behelpen met een buitenaards wezen dat zijn intrek genomen heeft in het lichaam van een Engelse tenor. Hoe zou je het wereldvreemd gedrag van Ian Bostridge anders kunnen omschrijven ?

Foto

Het Spanisches Liederbuch bestaat uit een deel "Geistliche" en een deel "Weltliche" liederen. De "Geistliche Lieder" zijn niet meteen de meest meeslepende composities van Hugo Wolf, maar als ze goed gezongen worden zijn ze wel genietbaar. Met Bostridge op scène is dat wel een probleem. De eerste twee liederen, Nun bin ich dein en Die du Gott gebarst, zijn een gebed aan Maria. Maar Bostridge zingt ze alsof hij alle zonden van de wereld moet torsen en maakt er een getormenteerde en verwrongen uitvoering van.

Dat "verwrongen" is ook van toepassing op zijn lichaamstaal en zijn zangtechniek. Zijn buitenaardse stemvoering leidt zo sterk af dat het enkel met de meest concentratie mogelijk is om te begrijpen wat hij zingt. In Maria's wiegenlied Die ihr schwebet liet Kirchschlager zich ook even meeslepen door Bostridges capriolen... maar dat was gelukkig één enkel moment van zwakte. De vier laatste geestelijke liederen zijn nogal zwaar op de hand. Het was dan ook niet te verwonderen dat de helft van het publiek in slaap lag en slechts met moeite wakker geraakte om een glaasje Sekt te drinken tijdens de pauze.

Na de pauze kwamen de "Weltliche Lieder". Dat zijn allemaal liefdesliederen die meestal een veel lichter karakter hebben. Ze zongen ze niet allemaal, maar maakten een selectie van 24 liederen, grosso modo ingedeeld in vier groepjes.

Net zoals bij het Italienisches Liederbuch is het mogelijk om de liederen zodanig te groeperen dat er een flirterig heen-en-weer ontstaat tussen de twee zangers. Er waren twee van die groepjes, die ontaardden in een "battle of the sexes". Nu, het moet gezegd, Bostridge zong voor zijn doen een stuk normaler. Maar hij slaagde er toch in om een lied als Wer sein holdes Lieb verloren te overinterpreteren en zijn frustatie de zaal in te brullen.

In het midden zorgden een aantal serieuzere liederen voor wat contrast. Voor twee liederen, Dereinst, dereinst, Gedanke mein en Tief im Herzen trag' ich Pein, was Bostridge even in topvorm. Nadien kon Kirchschlager charmeren met In dem Schatten meiner Locken, zonder twijfel het bekendste lied uit dit liedboek, en een ingetogen Bedeckt mich mit Blumen. Ze mocht de avond ook afsluiten met een ontroerend Geh', Geliebter, geh' jetzt.

Publicatie: woensdag 23 juni 2010 @ 8:15
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen