ti guarda dal Grande Inquisitor

Vesselina Kasarova in Antwerpen

Gisteren gaven de mezzo Vesselina Kasarova en de pianist Charles Spencer een liedrecital in de Vlaamse Opera. Tenminste... als je van een liedrecital kunt spreken. Ze begonnen en eindigden met een cantate, respectievelijk Arianna a Naxos van Haydn en Giovanna d'Arco van Rossini. En tussendoor zong ze nog twee aria's uit Orphée et Eurydice.

De enige "liederen" waren twee keer drie liederen elk van Gounod en Bizet. Maar die waren dan weer nauwelijks als Franse "mélodies" te herkennen... haar schabouwelijk Frans had net zo goed Bulgaars geweest kunnen zijn.

Maar de stem is wel indrukwekkend. Haar timbre, dat vooral in de laagte de textuur heeft van smeltende chocolade, is ronduit uniek. Ze zingt die noten met een alles omvattende warmte alsof ze een deken om je heen slaat, zonder ze te laten opborrelen uit haar borststem.

Ook de versieringen komen er moeiteloos uit... ook al zijn ze soms totaal naast de kwestie. Het komt allemaal nogal exhibitionistisch over - in de stijl van "luister wat ik nu ga doen" - en draagt zelden iets bij tot de richting waar de muziek heengaat.

Interpretatief viel er niet echt iets te beleven. Gounods Où voulez-vous aller was te overdreven dromerig, bijvoorbeeld. Bizets Chanson d'Avril miste het speelse van het lied; en Sérénade was dan weer lethargisch traag.

Achteraf bleek dat ze eigenlijk ziek was, maar daar was tijdens het recital niet veel van te merken. Of toch... zouden de zich opstapelende fouten in J'ai perdu mon Eurydice daaraan te wijten zijn ? Ik zal haar maar het voordeel van de twijfel geven.

De voorstelling kon als spectaculaire vocaliseerdemonstratie wel tellen... maar het is niet mijn idee van een geslaagde liederavond. De geslaagde Parto, parto van Mozart als bisnummer kwam te laat om de zaak nog te redden.

Publicatie: donderdag 11 december 2003 @ 8:35
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
1 opmerking

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen