ti guarda dal Grande Inquisitor

Sylvia Schwartz in deSingel

Twee jaar geleden hoorde ik de jonge sopraan Sylvia Schwartz voor de eerste keer in een fantastisch liedrecital in Düsseldorf. Mijn verwachtingen voor haar recital in deSingel, met niemand minder dan Wolfram Rieger aan de piano, waren dan ook hoog. Die verwachtingen werden volledig ingelost en ik durf haar nu al op te nemen in het lijstje van grote hedendaagse liedzangers naast zangers als Banse, Schäfer, Kirchschlager, Graham, Quasthoff, Gerhaher of Holzmair.

FotoMijn verbeelding schiet te kort om voor te stellen in welke richting ze de volgende tien jaar nog gaat evolueren. Als liedzangeres benadert ze nu al de perfectie. Haar stem is mooi homogeen, met zuivere inzetten, een goed gecontroleerd vibrato en breed dynamisch bereik. De drie talen waarin ze gisteren zong, waren allemaal even voorbeeldig op het vlak van dictie en uitspraak.

Interpretatief staat ze nu al op eenzame hoogte. Haar tekstbeleving is trefzeker en dankzij haar vocale mogelijkheden kan ze het hele spectrum van vreugde over weemoed tot angst en pijn perfect overbrengen. Haar visuele vertolking is nooit overdreven maar geeft net de juiste hoeveelheid informatie over de sfeer van het lied. Maar bovenal... ze heeft dat onbeschrijfbare "iets" waardoor ze kan ontroeren en elk lied naar een hoger niveau tillen.

Al deze eigenschappen kwamen al meteen op het voorplan in de eerste zin van het eerste lied van de avond Widmung: "Du meine Seele, du mein Herz, du meine Wonne, du mein Schmerz". Een zanger die liederen zingt volgens het principe van "schilderen op nummer", zou waarschijnlijk allerlei pijn in dat woord "Schmerz" leggen. Een intelligente zangeres zoals Schwartz gaat veel dieper en zoekt naar de betekenis van dat woord. We voelen en horen dan ook op een aangrijpende manier dat het hier over iets heel anders gaat... wetende dat dit het eerste lied is van Myrten, het huwelijkscadeau van Robert Schumann aan Clara.

Net zoals in Düsseldorf brachten ze Clara Schumanns Lieder aus Jucunde. Ik vind die liederen nog altijd niet allemaal even geslaagd. Maar de emoties die Sylvia Schwartz oproept in Auf einem grünen Hügel zijn overweldigend. In dat ene lied over een verlaten geliefde horen we een volledige Dichterliebe.

Na de pauze schakelde ze over op Spaanse componisten. Jesús Guridi was me niet echt bekend. Zijn Seis canciones castellanas is een kleurrijke collectie van zes liederen. In El labrador horen we haar schalkse kant en vormt een sterk contrast met bijvoorbeeld een uitdagende vertolking van Llámale con el pañuelo passend bij de wereld van stierenvechters. Ontroering sloeg weer toe in een No quiero tus avellanas van verstilde schoonheid en eenvoud. Haar vertolking van drie "Tonadillas" van Granados waren even direct. Omwille van mijn onkunde van het Spaans, vind ik Spaanse liederen in het algemeen minder interessant... maar als ze zo gezongen worden, ga ik ze misschien toch nog appreciëren.

Met nog drie Franse liederen van Manuel de Falla sloot ze het recital af. Er volgde nog één bisnummer Venetianisches Lied II, wat me al deed uitkijken naar een volgend liedrecital van deze unieke liedzangeres.

Publicatie: zaterdag 27 maart 2010 @ 9:44
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen