ti guarda dal Grande Inquisitor

Rigoletto in Luik

Het is weer een paar jaar geleden dat we nog eens een regie van Philippe Sireuil in België hebben gezien... en wat was weer zijn handelsmerk ? Juist ja, stoelen en schommels. Allebei komen ze voor in zijn nieuwe productie van Rigoletto in Luik.

FotoDie schommel is het attribuut van de - op dat moment nog kinderlijke en onschuldige - Gilda tijdens "Caro nome". De stoelen zien we vooral in het paleis van de Hertog. Maar zoals gewoonlijk heeft Sireuil ook nu weer een sobere enscenering gemaakt. In een eenheidsdecor van twee vormeloze muren valt vooral zijn effectvol gebruik van de belichting op.

De Waalse Opera heeft voor deze kaskraker twee bezettingen voorzien. Ik hoorde gisteren de eerste bezetting.

De titelrol werd gezongen door Mark Rucker. In tegenstelling tot zijn eerdere optreden in Luik als Macbeth, vond ik zijn Rigoletto een stuk overtuigender, in hoofdzaak door zijn veel genuanceerdere vertolking. In zijn grote "Cortigiani"-scène kwam zijn nonchalance, zijn woede en zijn schijnbare berusting goed tot uiting.

Cinzia Forte was een dubbele Gilda. Het eerste bedrijf ligt haar niet zo goed. Ik had moeite om te geloven in de naïveteit van haar "Caro nome". Maar na haar ontmaagding door de Duca, werken haar licht dramatische kleuren veel beter in "Tutte le feste" en nog meer in haar gesmoord gezongen sterfscène.

Arturo Chacón-Cruz heeft bijna alles om een goede Duca te worden... de stem (vooral het forte), de noten (inclusief een lang aangehouden hoge slotnoot in "La donna è mobile") en zelfs een zeker stijlgevoel. Maar hij moet nog leren iets te doen met die stem. Nu klinkt alles nog veel te veel het zelfde. Niet dat de Hertog nu meteen een meerdimensionale persoonlijkheid heeft. Maar je mag toch enige differentiatie verwachten tussen "Questa o quella" en zijn verleiding van Gilda. Enkel bij "Parmi veder le lagrime" had ik even het gevoel dat hij het meende.

Publicatie: woensdag 24 maart 2010 @ 19:48
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Dietrich Henschel in de Munt

Vijf liederen voor en vijf liederen na de pauze was alles wat Dietrich Henschel gisteren zong in de Munt. Alles bij elkaar amper twintig minuten muziek... wat toch wel héél mager is voor een "liedrecital".

Liedrecital, 13-2-2018 17:04
3 opmerkingen

Petite Messe Solennelle in deSingel

Het is dit jaar een Rossini-jaar - hij overleed 150 jaar geleden - en deSingel begint dat jaar met een uitvoering van zijn Petite Messe Solennelle.

Oratorium, 10-2-2018 10:56
0 opmerkingen

Pelléas et Mélisande in Antwerpen

Pelléas et Mélisande behoort tot mijn absolute lievelingsopera's en ik keek dan ook vol verwachting uit naar de nieuwe productie bij Opera Vlaanderen. Het is een visueel mooie productie geworden, maar vocaal bleef ik toch enigszins op mijn honger zitten.

Opera, 3-2-2018 10:40
13 opmerkingen

Carmen in Luik

De Opera van Luik blijft volharden in de boosheid door ook lange opera's zoals Carmen pas om 20 uur te laten beginnen. Het werd bijgevolg weer een bijna-nachtvoorstelling, des te meer omdat de voorstelling met meer dan 20 minuten vertraging begon omdat het orkest moest wachten op de harpiste...

Opera, 31-1-2018 9:13
8 opmerkingen

Februari 2018

In februari staat vooral de nieuwe productie van Pelléas et Mélisande bij Opera Vlaanderen in de schijnwerpers. In Luik brengen ze met Le domino noir een rariteit. Bij de recitals kijk ik vooral uit naar Benjamin Appl die zijn Heimat-CD in het Brussels Conservatorium voorstelt.

Toekomstmuziek, 26-1-2018 18:03
0 opmerkingen

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
2 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen