ti guarda dal Grande Inquisitor

Götterdämmerung in Düsseldorf

Volgende week herneemt de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf zijn Ring-cyclus. Als opwarmer stond afgelopen weekend al Götterdämmerung op het programma.

Het is een relatief oude productie van Kurt Horres. Ze dateert uit 1990/1991, toen Horres nog de intendant was van de Düsseldorfse opera. Deze productie van Götterdämmerung speelt zich af in een quasi-eenheidsdecor, dat bestaat uit een grote audiëntie- of feestzaal ten huize van de Gibichungen met zwarte spiegelende tegels en achteraan hoge vensters. Het decor deed me een beetje denken aan dat van "Dido and Aeneas" in de Vlaamse Opera een paar jaar geleden.

De muren van de zaal worden wel met behulp van de belichting (of gebrek daaraan) onzichtbaar gemaakt voor de scenes die zich niet bij de Gibichungen afspelen. Bijvoorbeeld de eerste scene met de drie Nornen is heel donker gehouden en de enige kleur komt van de rode draad die ze in driehoekvorm rond zich spinnen.

De Rijn is uiteraard nergens te bekennen. De verplaatsing naar de twintigste eeuw blijkt ook uit de kostuums. Hagen en Gunther zijn uitgedost in driedelig pak (zwart voor Hagen, wit voor Gunther). De twee vrouwen, Gutrune en Brünnhilde, dragen een lange feestjurk. Alleen Siegfried paste niet in dit plaatje met een outfit van een houthakker en een lullig zwaardje voor Notung.

Het was al bij al een redelijk goede bezetting met een lyrisch zingende Janice Baird (inclusief triller!) als Brünnhilde. Ze haalt zonder ongelukken het einde van de opera, alhoewel haar slot geen echte impact maakt. Wolfgang Schmidt lijkt wel het volume en het uithoudingsvermogen te hebben voor Siegfried. Maar zijn stem wordt ontsierd door een opdringerige slag in zijn vibrato.

Maar beide zangers worden van de scene gezongen - om niet te zeggen weggeblazen - door Hans-Peter König in de rol van Hagen. Hij heeft een fenomenale stem, ze is weliswaar gigantisch maar ook heel homogeen zonder enig spoor van een 'wobble' die men soms verwacht bij stemmen van dit soort dimensies. Zijn "Heil! Siegfried, teurer Held" laat heel het kasteel van de Gibichungen op zijn grondvesten daveren. En de Hoiho-ho's waarmee hij zijn vazallen bijeen roept, was zo mogelijk nog indrukwekkender. Heel dat tweede bedrijf was trouwens op hoog niveau.

Tenslotte moet ook nog Annette Seiltgen speciaal vermeld worden als een schitterende Waltraute (en de Tweede Norn).

Publicatie: maandag 8 december 2003 @ 20:32
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen