ti guarda dal Grande Inquisitor

Hélène aux Enfers in de Munt

Niets dan lachende gezichten gisteren, na de voorstelling van Hélène aux Enfers in de Munt. Dat mogen ze meer doen !

Hélène aux Enfers is een compilatie van drie Offenbach-operettes, maar met een groot overwicht van La Belle Hélène, met de toevoeging van een paar nummers uit Orphée aux Enfers en één aria uit La Grande-Duchesse de Gérolstein. Charlie Degotte was verantwoordelijk voor de aanpassingen. Hij deed ook de enscenering en verscheen een paar keer als Jupiter, verkleed als karabinier, met een onweerplaat rammelen.

Het was echter vooral een concertante uitvoering. Het orkest en het koor, geleid door Patrick Davin, waren in het Iphigénie-decor opgesteld, met de zangers op een rij ervoor en met hun rug naar het orkest. Boven de zangers was een projectiescherm aangebracht. De onuitgesproken dialogen en de boventiteling werden daarop geprojecteerd onder de vorm van tekstballonnetjes.

De Hélène-vreemde aria's kwamen vooral tijdens een zangwedstrijd tussen Achille, Ménélas en Pâris. Marcel Vanaud koos de "Piff Paff Pouff"-aria uit La Grande-Duchesse. Yves Saelens zong een lichtjes aangepaste versie van de openingsaria van Aristée uit Orphée; met de vervanging van een deel van de tekst door die van "J'aime la vie" gaf hij een schitterende Sandra Kim-persiflage. Maar met zo'n tekst win je geen zangwedstrijd (dixit de andere goden) en tot grote vreugde van Hélène - de onevenaarbare Felicity Lott - viel die eer te beurt aan William Burden met de aria van Mercure, ook uit Orphée.

William Burden is een voortreffelijke Pâris. Met "Au Mont Ida" gaf hij blijk van stijlgevoel, een homogene stem die goed projecteert en een mooie Franse uitspraak. De acteur Patrick Waleffe zong op een aangepaste tekst het lied van de Roi du Béothie in onvervalste Styx-stijl. Met een krakende en raspende stem blijft er van zijn slaapliedje voor Hélène niet veel over. Anne-Catherine Gillet was een indrukwekkende Oreste. De harde kantjes van haar stem zijn verdwenen en ze was dan ook de zanger waar ik gisteren het meest van genoten heb... bijna...

Want natuurlijk kan niemand tippen aan de elegantie van Dame Felicity, al heeft haar stem ondertussen wat moeten inboeten aan kracht. Maar haar legendarische vertolking van Hélène in de Parijse Pelly-productie zitten nog altijd in elke vezel van haar lijf. Ze kijkt nauwelijks naar de partituur en speelt Hélène met al de charme en knipoogjes waarover ze beschikt.

Orphée aux Enfers was indertijd een gigantisch succes en deze voorstelling toont nog eens aan dat er zeker ruimte is in de Muntprogrammatie voor meer Offenbach...

Publicatie: zondag 20 december 2009 @ 10:18
Rubriek: Operette

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen