ti guarda dal Grande Inquisitor

Bejun Mehta in het Parktheater

Eerder dit jaar ondernam Philippe Jaroussky een faliekant afgelopen poging om een liedrecital te zingen. Met Bejun Mehta probeert de Munt een andere contratenor als liedzanger te verkopen... met iets meer succes. Julius Drake was de pianist.

FotoVoor de gelegenheid ging het recital door in het Parktheater, vermoedelijk omdat het Iphigenie-decor niet geschikt is om er een piano met zanger in neer te poten. Het Parktheater is een mini-versie van de Munt. De zaal is qua grootte perfect voor liedrecitals, als de zetels tenminste ook niet in een mini-uitvoering zouden zijn, waardoor de iets langere luisteraar zich in zeven bochten moet wringen. Gelukkig kon ik verhuizen naar een lege loge zodat mijn benen toch een minimum aan ruimte hadden.

Maar terug naar Bejun Mehta... een vergelijking met Jaroussky is onvermijdelijk.

Met een hoofdzakelijk Engels programma, dat heel het spectrum van Henry Purcell tot Ralph Vaughan Williams bestreek, snijdt hij een repertoire aan dat, naar mijn gevoel, beter past bij zijn stemtype. In de Purcell-liederen laat hij meteen mooie dingen horen met onder andere Since from my dear Astrea's sight. Voor Evening Hymn leek zijn stem nog niet helemaal op snelheid te zijn.

Haydns Fidelity werd bulderend ingezet door de piano van Julius Drake, maar Bejun Mehta bood goed weerwerk. En dat is een van de belangrijkste verschillen met Jaroussky. Daar waar de Franse contratenor vooral een angeliek maar eentonig geluid laat horen, beschikt de Amerikaanse contratenor over veel meer mogelijkheden. Zijn stem is niet echt mooi te noemen, maar wel expressief en hij gebruikt zelfs vibrato... bij momenten zo veel vibrato, dat het ongecontroleerd lijkt. Het vraagt enige moed om de Keats-ballade La Belle Dame sans Merci, op muziek gezet door Charles Villiers Stanford, op het programma te zetten. Maar Mehta slaagt erin om deze lange ballade heel de tijd boeiend te houden.

De enige ongelukkige keuze van de avond was om tussen al die Engelse liederen ook Beethovens liedcyclus An die ferne Geliebte te plaatsen. Hij durft de partituur niet los te laten om vrijer met de tekst om te gaan. Het meest opvallend is Leichte Segler in den Höhen. Beethoven heeft wel een huppelend ritme gecomponeerd met rustjes tussen elk woord, maar dat betekent nog niet dat dit zo letterlijk genomen moet worden. Door met een strak staccato te zingen, verdwijnt heel de lijn uit de tekst. Als je naar een opname van iemand als Dietrich Fischer-Dieskau luistert, hoor je hoe het ook kan.

Tenslotte moet ik ook een gunstige evolutie in de saga van de programmaboekjes melden. Ik weet niet of mijn tirades tot bij de Muntdirectie geraakt zijn, maar feit is dat ze voor dit recital wél het volledig programma vooraf aangekondigd hebben op de Munt-website. Daarenboven hebben ze daar zelfs een PDF ter beschikking gesteld met alle liedteksten. Hopelijk is deze beslissing een blijver !

Publicatie: dinsdag 15 december 2009 @ 20:01
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen