ti guarda dal Grande Inquisitor

Les contes d'Hoffmann in Luik

Dankzij een sterk staaltje van coördinatie kunnen operaliefhebbers zowel in de Vlaamse als de Waalse Opera genieten van de respectievelijke hernemingen van Offenbachs Les contes d'Hoffmann. Na de indrukwekkende Hoffmann in Antwerpen, is een vergelijking onvermijdelijk.

De enscenering van Claire Servais is zeker niet slecht. Maar in vergelijking met de vaart, de fantasie en het oog voor detail van McVicars productie valt het allemaal nogal mager uit. In het lelijke eenheidsdecor komt de opera maar moeilijk op dreef en de ingekorte proloog en epiloog (die nauwelijks vijf minuten duurt!) helpen de zaak ook niet echt. Het slot is in Luik wel mooier... de Muse zingt solo "Aux cendres de ton coeur", enkel begeleid door een cello, in een bijna volledig verduisterde zaal. Door die muziek gewoon te laten wegsterven, komt de opera wel tot een aangrijpend einde.

Foto

Vocaal is de voorstelling geen hoogvlieger. Alleen Nicolas Cavallier schittert weer als de vier duivels. Hij is moeilijk te vergelijken met Philippe Rouillon, die een eerder rauwe bas-bariton heeft. Cavallier heeft het typische geoliede timbre van een bas en zijn vertolking leunt dan ook meer aan bij de gepolijste noblesse van een Méphistophélès. Dramatisch gezien is hij ook duidelijker de incarnatie van eenzelfde duivel; bij McVicar zijn het vier verschillende typetjes. Beide benaderingen - zowel op dramatisch als vocaal vlak - zijn perfect verdedigbaar en het is moeilijk te kiezen welke van de twee de voorkeur heeft.

De vier vrouwen zijn van middelmatig niveau. Yukiko Shimbo is aanvaardbaar als de pop Olympia, en aangezien ze minder acrobatentoeren moet uithalen dan haar Antwerpse zus, zingt ze over het algemeen ook juister. Nicoleta Ardelean (Antonia) heeft wel een mooie stem, maar ze projecteert slecht. Alexise Yerna zingt een vulgaire Giulietta, wat wel past in de enscenering van Claire Servais maar niet in de opera van Offenbach. De Muse van Delphine Haidan mist dan weer présence en waarom ze constant met een paar belachelijke vleugels moet rondlopen als een overjaarse Cupido is me ook niet helemaal duidelijk.

En tenslotte Hoffmann zelf. Het is een killer-rol en Jean-Pierre Furlan haalt meer op karakter dan iets anders het einde. Hij zingt vooral luid, zonder enige subtiliteit en niet altijd even juist. Hij kan er waarschijnlijk ook niets aan doen dat hij een lelijke stem heeft, maar als hij in de epiloog amper de vierde strofe van de Kleinzach-aria gezongen krijgt, is het duidelijk dat hij aan het einde van zijn krachten zit.

Publicatie: woensdag 12 november 2003 @ 19:48
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Le prophète in Essen

Het is nog wat vroeg om van een revival te spreken, maar de laatste jaren zien we toch meer en meer operahuizen die niet meer terugdeinzen bij het idee om een "grand opéra" van Meyerbeer, Halévy of Auber te programmeren. De meest recente toevoeging is Meyerbeers Le prophète in Essen. Het is een, op verschillende vlakken, ontgoochelende productie.

Opera, 24-4-2017 17:06
1 opmerking

Opera Vlaanderen 2017-2018

Een dag na de Waalse Opéra presenteert Opera Vlaanderen haar nieuwe seizoen met zeven producties, waarvan twee hernemingen. Het seizoen heeft het thema "Rien ne va Plus" meegekregen... en is uiteraard iets uitdagender dan dat van Luik.

Toekomstmuziek, 19-4-2017 17:11
4 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2017-2018

Het volgende seizoen van de Waalse Opéra leest weer als de "who's who" van de Italiaanse operacomponisten... Rossini, Bellini, Donizetti, Verdi (twee keer) en Puccini. Gooi er nog een Carmen en Nozze bovenop en een rariteit als Le Domino noir en klaar is het programma.

Toekomstmuziek, 18-4-2017 21:05
1 opmerking

Iris Hendrickx en Gijs Van der Linden in deSingel

Gisteren gaven twee Belgische zangers, Iris Hendrickx en Gilles Van der Linden, een liedrecital in deSingel. Ze werden daarbij begeleid door niemand minder dan Helmut Deutsch.

Liedrecital, 13-4-2017 8:36
0 opmerkingen

Das Lied 2017 Preisträgerkonzert in Heidelberg

In 2009 heeft Thomas Quasthoff de tweejaarlijkse zangwedstrijd "Das Lied" opgericht. De eerste vier edities vonden plaats in Berlijn, in 2017 verhuisde de wedstrijd naar Heidelberg. De drie zangers en de twee pianisten die vorige maand in de prijzen vielen, gaven deze voormiddag hun "Preisträgerkonzert" in de Heidelberger Stadthalle.

Liedrecital, 9-4-2017 18:07
2 opmerkingen

Annette Dasch in Heidelberg

Net zoals Piotr Beczala stond de sopraan Annette Dasch in mijn lijstje voor herkansingen. Maar in tegenstelling tot Beczala heeft Dasch gisteren de tweede zit niet gehaald.

Liedrecital, 9-4-2017 9:17
0 opmerkingen

Thomas Quasthoff in Heidelberg

Vijf jaar geleden stopte Thomas Quasthoff met zingen. Het was slechts een kwestie van tijd vooraleer hij weer op het recitalpodium zou kruipen en zijn prachtige stem zou inzetten voor de vertolking van Melodramen. Vandaag was het zover, weer samen met Justus Zeyen, in het Theater Heidelberg.

Liedrecital, 8-4-2017 21:31
0 opmerkingen

Piotr Beczala in Heidelberg

Twee jaar geleden hoorde ik Piotr Beczala tijdens de Schubertiade nog een desastreuze "Müllerin" zingen. Gisteren kreeg hij een herkansing met onder andere Dichterliebe en heeft hij zich kunnen rehabiliteren. Zoals gewoonlijk was Helmut Deutsch zijn pianist.

Liedrecital, 8-4-2017 9:15
0 opmerkingen