ti guarda dal Grande Inquisitor

Iphigénie en Aulide in de Munt

In de herfst van zijn carrière, componeerde Gluck een aantal opera's voor de Parijse opera. Twee daarvan hebben Iphigénie als centraal personage en beide opera's werden in de Munt tot één geheel gesmeed door Pierre Audi. Ik zag gisteren Iphigénie en Aulide.

Foto

Het podium is een klein speelvlak dat zich boven de orkestbak bevindt. Dat podium is bereikbaar via twee metalen trappen die naar de koninklijke en de Europese loge lopen. Het orkest wordt naar de achtergrond verplaatst op het "normale" podium. Daarachter zijn ook nog eens gradins gebouwd voor het koor en het publiek. Met een beetje fantasie doet het geheel denken aan een Grieks amfitheater.

Die kleine oppervlakte beperkt de mogelijkheden uiteraard. Er zijn dan ook geen verdere rekwisieten, op een paar dode meeuwen na. De zangers, overwegend gekleed in militaire camouflagekledij, moeten het dan ook volledig hebben van hun acteerspel en vocale prestatie.

De ster van de avond is zonder twijfel Véronique Gens, die na meer dan 10 jaar eindelijk terug keert naar de Munt en een schitterende Iphigénie zingt. Meteen met haar eerste aria, "Hélas, mon coeur sensible et tendre", weet ze te ontroeren. Haar stem is voller geworden en haar Franse uitspraak is pure perfectie.

Die verstaanbaarheid is een stuk minder goed bij Charlotte Hellekant. Ze zingt een geëngageerde Clytemnestre met "Jupiter, lance la foudre" vol vuur en dramatiek. Maar tijdens de meest dramatische momenten is er wat ruis hoorbaar op haar stem. Haar echtgenoot Agamemnon kreeg de nobele stem van Andrew Schroeder toebedeeld.

Minder nobel was Achille, Iphigénies geliefde. Zolang Avi Klemberg in de onderste helft van zijn stem blijft, valt het wel mee alhoewel hij daar ook geen toonbeeld van subtiliteit is. Maar als een aria als "Cruelle, non, jamais votre insensible coeur" hem naar iets hogere regionen voert, verdwijnt de kleur uit zijn stem, begint hij te roepen en wordt zijn intonatie dubieus.

Alhoewel ik geen grote fan van Gluck ben, was de voor mij onbekende Iphigénie en Aulide wel een aangename kennismaking... niet in het minst omwille van de in globo sterke bezetting. Volgende week gaat de reis verder naar Tauride.

Publicatie: vrijdag 4 december 2009 @ 17:39
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen