ti guarda dal Grande Inquisitor

Missa in tempore belli in het PSK

Het is dit jaar weliswaar een Haydn-jaar, waarbij herdacht wordt dat Haydn 200 jaar geleden overleed, maar daar is weinig van te merken in de concert- of operaprogrammatie. Af en toe is er toch een uitzondering, zoals het volledige Haydn-concert met La Petite Bande en Ex Tempore onder leiding van Sigiswald Kuijken in het PSK dit weekend.

Het eerste deel beschouwde ik vooral als een opwarmertje met een paar fragmenten uit Applausus en zijn 26ste Symfonie Lamentatione. De hoofdbrok van het programma was de Missa in tempore belli. Het is een mis die ik niet kende en die de patriottische gevoelens te tijde van Haydn wil onderlijnen. Dit gebeurt met een haast martiale introductie met koper of de pauken in het "Agnus Dei" die als trommelgeroffel oorlogsklanken binnenbrengen in de concertzaal. Die pauken hebben er trouwens voor gezorgd dat deze mis de bijnaam "Paukenmesse" kreeg.

De mis kent geen echte aria's, maar veel dialogen tussen het koor en de vier solisten. In het "Kyrie" levert dat een grappig visueel spektakel op als de solisten soms voor nauwelijks twee maten terug gaan zitten om even later weer recht te veren om nog eens twee maten te zingen. Er is echter één opvallend solomoment voor de bariton in het "Gloria" als hij samen met de cello het "Qui tollis peccata mundi" zingt.

Die bariton was Stephan Genz. Een tiental jaar geleden verscheen hij als piepjonge bariton op het (Lied)podium en liet toen een opmerkelijke indruk achter. Even plotseling verdween hij weer uit de schijnwerpers. En het deed me dan ook plezier om hem nu terug te horen. Het fluweel in zijn stem is ondertussen wat donkerder geworden en heeft nog wat meer diepte gekregen ook. Zelfs in deze oratorium-omgeving valt zijn interpretatie op... en ik kan dan alleen maar hopen dat hij definitief terug is en binnenkort ook weer in liedrecitals te bewonderen zal zijn.

Zijn broer, de tenor Christoph Genz, was ook van de partij. Zijn rol is redelijk beperkt in deze mis, maar zijn stem is ook nog altijd even fris als vroeger. Jeugdige frisheid straalt ook af van de sopraan Sunhae Im, alhoewel haar coloraturen in het "Kyrie" niet altijd even mooi geplaatst waren. Ursula Eittinger zong de altpartij met een relatief ruime stem.

Publicatie: zondag 29 november 2009 @ 20:43
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen