ti guarda dal Grande Inquisitor

I Puritani in Essen

Op de terugweg van Bremen, hield ik zondagmiddag halt in Essen voor de herneming van Bellini's I Puritani. Mijn verwachtingen waren niet al te hoog gespannen om een van de eerste producties van de, toen nog onbekende, Stefan Herheim te bekijken.

Foto

Een belcanto-vehikel als I Puritani krijgt vaak een concertante behandeling en vraagt dan ook enige creativiteit om er boeiend muziektheater van te maken. Dat Stefan Herheim over veel - misschien zelfs té veel - fantasie beschikt, weten we al van zijn Rusalka in de Munt. Zijn benadering van I Puritani is heel gelijkaardig. Hij misbruikt het libretto om een verhaal te vertellen dat niet noodzakelijk iets te maken heeft met de opera. Dus krijgen we geen Puriteinen of Stuarts te zien uit de 17de eeuw, maar wel een handeling die zich afspeelt in het Parijs van 1835.

Dat jaar ging I Puritani in Parijs in première... in een periode dat Bellini zich ophield in de Parijse salons. Het decor bestaat uit het koor van een gotische kathedraal, waarvan de koorkapellen ingericht zijn als salons. In dat decor staat een piano, waaraan Arturo alias Bellini zijn opera componeert. Hij wordt verliefd op de balletdanseres Elvira, wiens oom Giorgio ook haar dansleraar is. Enrichetta is de zwarte ballerina en Elvira's rivale. Het komt niet echt overeen met het echte verhaal van I Puritani, maar de kostuums en de elegantie van het aanwezige corps de ballet zorgen wel voor een onderhoudende voorstelling.

Nu, dit concept is zeker geen cadeau voor de casting-afdeling om een Elvira te vinden die er redelijk goed uitziet in een tutu, op spitzen kan lopen en ook een aantal standaard balletposes kan aannemen. Ik zie het legendarische Elvira's als Joan Sutherland of Montserrat Caballé nog niet doen. De Bulgaarse Petya Ivanova voldoet wel aan al die eisen en ze kan de rol nog zingen ook. Haar coloraturen zijn loepzuiver, haar hoge noten zijn gigantisch en haar waanzinscène is meeslepend.

Arturo is een van de beruchtste tenorrollen, vooral omwille van de talloze hoge noten tot voorbij de hoge do. Die hoge noten blijken weinig problemen te stellen voor Mario Zeffiri. Maar ook de rest van zijn stem is mooi gecultiveerd waarmee hij vlot de lange Bellini-lijnen kan vertolken. Almas Svilpa was vorig jaar nog een bleke Rheingold-Wotan in Essen. Met zijn vertolking van Giorgio, blijkt hij een veel betere belcanto-bas zijn. Hij beschikt over een indrukwekkend bereik en beschikt over het nodige stijlgevoel. Dit soort bassen zijn uniek en zouden gekoesterd moeten worden... en Wotan zingen hoort daar wat mij betreft niet bij.

Publicatie: maandag 23 november 2009 @ 21:22
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lady Macbeth in München

Mijn tweede voorstelling bij de Bayerische Opernfestspiele was ook een productie die eerder dit seizoen in première gegaan is. Voor Lady Macbeth uit het district Mtsensk hebben ze Harry Kupfer nog eens naar München gehaald.

Opera, 23-7-2017 10:00
0 opmerkingen

Semiramide in München

De Bayerische Opernfestspiele is altijd een combinatie van oudere producties, hernemingen uit het afgelopen seizoen en premières. David Aldens productie van Semiramide ging eerder dit seizoen in première met een overweldigende bezetting, aangevoerd door Joyce DiDonato. Dezelfde bezetting was ook van de partij op het festival.

Opera, 22-7-2017 9:31
0 opmerkingen

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
1 opmerking

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen