ti guarda dal Grande Inquisitor

Don Pasquale in Luik

Net zoals West Side Story ging deze Don Pasquale ook door in "Le Forum de Ličge" en is het ook geen echte ORW-productie. Het is wel indrukwekkend dat de Waalse Opera erin geslaagd is om Riccardo Muti, toch een van de meest illustere dirigenten van het moment, naar Luik te halen als onderdeel van een Don Pasquale-toernee die ook nog naar Keulen en Parijs gaat.

Foto

Riccardo Muti had het Orchestra Giovanile Luigi Cherubini meegebracht. Hij heeft dit orkest ooit zelf opgericht en, zoals de naam al doet vermoeden, is het volledig samengesteld uit jonge muzikanten. Ze spelen met een mooie homogene en transparante klank. Muti benadrukt overwegend de melancholische kant van de partituur... alhoewel die in deze buffa-opera grotendeels zou moeten ontbreken. Ik verwachtte meer sprankeling en spirit. Ofwel is Muti gewoon een veel te serieuze mens, die niet durft om de humoristische kaart te trekken.

De solisten waren ook allemaal jonge zangers, waarvan we sommigen al eerder in Luik of zelfs in de Munt gehoord hebben. Ze zongen zonder partituur (net als het koor trouwens) waardoor er veel interactie mogelijk was en deze concertante opvoering toch voldoende levendig werd.

Don Pasquale is wel de titelrol, maar het is Norina die zonder problemen heel de voorstelling zou moeten kunnen domineren. Laura Giordano is echter te veel soubrette en heeft te weinig vocaal profiel om een karaktervolle Norina neer te zetten. Met haar gebaartjes is wel niets mis, maar dat is niet voldoende. Zo gaf ze een schoolse uitvoering van "Quel guardo, il cavaliere". Als ze Don Pasquale het leven zuur maakt, dan zie je wel vanalles gebeuren, maar vocaal blijft het allemaal nogal kleurloos.

Haar geliefde Ernesto is nauwelijks beter. Juan Francisco Gatell heeft de juiste lichte tenorstem... maar soms misschien iets te licht. "Cercherň lontana terra" bracht hem in problemen met een licht kraakje, noten die hij al te vaak langs onder benadert en geen enkele echt hoge noot om een aria af te ronden (maar dat zou natuurlijk ook aan de wensen van maestro Muti kunnen liggen). Ik vond daarentegen zijn uitvoering van "Com'č gentil" wel mooi en elegant gefraseerd.

Ik was meer tevreden over de twee baritons. Mario Cassi was van begin tot einde een uitstekende Dottor Malatesta. "Bella siccome un angelo" werd mooi gevarieerd met verschillende kleuren en stemmingen. Nicola Alaimo (blijkbaar een neef van Simone Alaimo) had iets meer tijd nodig om op dreef te komen als Don Pasquale. Maar hij bezit volgens mij wel degelijk het potentieel om in de nabije toekomst een van de belangrijke baritons te worden. Het "ratelduet" in het derde bedrijf bezorgde de beide heren de grootste ovatie van de avond... absoluut verdiend.

Publicatie: zondag 8 november 2009 @ 21:09
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geďnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen