ti guarda dal Grande Inquisitor

Ein deutsches Requiem in het PSK

De voorstellingen van The rake's progress zijn net achter de rug in de Munt, maar de dirigent Lawrence Renes bleef nog een paar dagen langer in Brussel samen met twee protagonisten uit de eerste bezetting. In de Requiem-reeks van de Munt, voerden ze Brahms' Ein deutsches Requiem op in het PSK.

Ze begonnen echter met A Survivor from Warsaw, een kort werkje van Schoenberg (zijn Opus 46). Het is een "Melodram", waarbij Dietrich Henschel de tekstpartij voor zijn rekening nam en met duidelijke stem de Engelse/Duitse tekst vertolkte. Het is interessant om dit werk live te horen, maar ik vond het spijtig dat ze het als een aperitiefhapje opvoerden.

Toevallig zag ik onlangs een video-opname van een concert uit Bad Urach met Hermann Prey en Juliane Banse met identiek hetzelfde programma. Maar in dat concert hadden ze het idee om het requiem naadloos te laten aansluiten bij het Schoenbergstuk. Na de climax van het mannenkoor volgde dan de rustgevende intro van Brahms en dat werkt onwezenlijk goed. Ik ben ervan overtuigd dat de eenheid van het concert in het PSK erbij gebaat zou zijn als ze geen applaus-, hoest- en orkestverbouwingspauze hadden ingelast.

In Ein deutsches Requiem speelt het koor een prominente rol. De inzet en het verder verloop van het eerste deel "Selig sind, die da Leid tragen" was aangrijpend mooi en creëerde hoge verwachtingen. Die emotie keerde tijdens de rest van de avond maar zelden meer terug. Bij momenten speelde het Muntkoor nog een glansrol, maar af en toe - vooral als deze of gene stemgroep even "solo" moet zingen - vond ik de klank ook wat schraal.

Schraalheid is ook de omschrijving die ik zou willen gebruiken om de prestatie van Dietrich Henschel te omschrijven. Op zijn tekstinterpretatie is echter niets aan te merken, zoals bij zijn smekende herhaling van "Herr, lehre doch mich". De sopraan, Sally Matthews, moet vooral veel wachten tot ze "Ihr habt nun Traurigkeit" mag zingen. Ze geeft een correcte uitvoering, alhoewel ik haar stem niet echt mooi vind klinken.

Alles bij elkaar was het een Requiem-concert met een paar mooie momenten, maar onvoldoende om een trascendentaal karakter te hebben. Morgen is er nog een voorstelling.

Publicatie: zaterdag 7 november 2009 @ 10:04
Rubriek: Oratorium

Recent RSS feed

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
0 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen