ti guarda dal Grande Inquisitor

Andromaque in het PSK

Het was gisteren een klein beetje feest in het PSK. Precies 80 jaar geleden, op 19 oktober 1929, werd de Henry le Boeufzaal ingehuldigd. Op het programma stond toen "Psyché" van César Franck en "De genius des vaderlands" van Peter Benoit. Dat alles werd afgesloten met de Brabançonne.

Gisteren weerklonk er geen Brabançonne maar wel de muziek van een andere Belg, Grétry, en diens "tragédie lyrique" Andromaque, gecreëerd in 1780 en naar verluidt sindsdien nooit meer opgevoerd. Bij momenten doet de muziek aan Gluck denken... en dat waren dan meestal de momenten dat mijn concentratie begon af te dwalen. Daarnaast gebruikt hij soms ook inventieve orkestkleuren - vooral dan bij de blazers - om de aria's - van vooral Andromaque - een origineel karakter te geven. Het orkest was Le Concert Spirituel onder leiding van Hervé Niquet.

Niquet heeft een mooie vocaal kwartet samengebracht, met vooral Karine Deshayes als Andromaque en tenor Sébastien Guèze als Pyrrhus. Beide zangers zingen perfect verstaanbaar Frans met gevoel voor stijl en aandacht voor de tekst met de bijhorende expressieve momenten. Maria Riccarda Wesseling zingt Hermione. Haar mezzo is iets donkerder met een vleugje dramatiek, maar iets zwakkere Franse tekstprojectie. Bariton Tassis Christoyannis was een degelijke Oreste, met een indrukwekkende waanzinscène op het einde van de voorstelling.

Voor de voorstelling werd aangekondigd om niet te hoesten aangezien de voorstelling opgenomen werd voor een CD-opname...

Publicatie: dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:58
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen