ti guarda dal Grande Inquisitor

West Side story in Luik

De eerste productie van het seizoen in Luik, Samson et Dalila, heb ik moeten missen, waardoor mijn eerste voorstelling van de Waalse Opera Bernsteins West Side story was. Dit is uiteraard geen opera, en afgezien van een aantal leden van het orkest was het ook geen echte ORW-productie.

Foto

Deze productie van West Side story reist al twee jaar over heel de wereld ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de musical, die in 1957 gecreëerd werd. De voorstelling is een indrukwekkend dansspektakel met authentieke Broadwayzangers, waardoor ik me even weer in de buurt van Times Square waande. Voor een keer kan je in Luik eens een musical in de oorspronkelijke taal horen... zij het zonder boventiteling.

Om plaats te geven aan al die dansroutines is het decor redelijk beperkt gehouden. Aan de zijkanten staan twee muren met brandladders die zo typisch zijn voor de Upper West Side (en andere wijken) in New York. Deze muren worden soms gedraaid om de bruidswinkel, de slaapkamer van Maria of Doc's bar voor te stellen. De regisseur Joey McKneely, die tevens instond voor de choreografie, brengt een wervelende show die gebaseerd is op het origineel van 50 jaar geleden.

West Side story bulkt van de meezingers met Tony's "Maria", het vrouwenkoor "America", Maria's "I feel pretty" of het ontroerende duet van de geliefden "Somewhere, there's a place for us". Voor de twee hoofdrollen zijn er twee alternerende koppels voorzien. Ik hoorde gisteren Scott Sussman als Tony en Ali Ewoldt als Mary. Ik was niet echt onder de indruk van Sussman, die niet altijd even juist zingt en problemen heeft in de hoogte. Ewoldt heeft dan weer een koele, schrille stem. De meest expressieve vertolkster was Desireé Davar als Anita.

Publicatie: donderdag 15 oktober 2009 @ 20:06
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen