ti guarda dal Grande Inquisitor

Christianne Stotijn in de Munt

Met het eerste liedrecital van het seizoen doet de Munt er blijkbaar alles aan om de verwachtingen zo laag mogelijk te houden. In het Munt-magazine verklaart de mezzo Christianne Stotijn dat ze niet over de stem beschikt om de liederen, die op het programma staan, te zingen en dat ze daarom samenwerkt met een fotograaf en videokunstenaar.

Dat is natuurlijk pure onzin. Ofwel kent ze haar eigen stem niet, ofwel heeft de Munt die woorden in haar mond gelegd. Want Stotijn beschikt wel degelijk over voldoende mogelijkheden om haar programma te brengen. Maar omdat ze dus niet in zichzelf gelooft, moet letterlijk alles wijken voor de opdringerige beelden van bloemen en sterrenstelsels. De pianist Joseph Breinl wordt ook ergens aan de rand van het podium weggeduwd en speelt met gesloten piano.

Heel het recital wordt zonder pauze uitgevoerd, te beginnen met Das Buch der hängenden Gärten. Het is een minder bekende liedcyclus die ook veel concentratie vraagt van het publiek. Stotijn zingt met een warm timbre en geeft een romantische invulling waardoor Schoenbergs liedcyclus heel toegankelijk gemaakt wordt.

Het zou echt goed geweest zijn als ze zich enkel op de muziek en haar interpretatie had kunnen richten. Nu kruipt ze over het podium, zingt in de piano en zingt het merendeel van de liederen met haar rug naar een deel van het publiek. Voor de uitzonderlijke keer dat ze toch eens in mijn richting zong, valt haar perfecte uitspraak op. De rest van de tijd gaan de meeste woorden verloren in de coulissen.

Het is weliswaar een liedrecital, maar dus ook de tekst wordt ondergeschikt gemaakt aan de beeldjes. Dat werd al duidelijk met het programmaboekje. Het kost nog altijd even veel als vorig jaar, maar de liedteksten zijn zelfs niet opgenomen. Het bevat enkel de titels van de liederen (maar de overgangsmuziek die Breinl speelt, wordt zelfs niet vermeld), de bio's en wat gerecycleerde teksten uit het Munt-magazine.

De tweede liedcyclus, Brahms' Vier ernste Gesänge, is meer van het zelfde. Stotijn is meer bezig met foto's rond te strooien en in een bijbel te bladeren dan zich met expressie of interpretatie bezig te houden, waardoor Brahms' meest intense liedcyclus totaal niet ontroert.

Mocht er nog iemand een bewijs nodig hebben dat aan het klassieke liedrecital niet gesleuteld hoeft te worden, dan was deze miskleun daar het beste tegenbewijs voor. Extra publiek levert dit "experiment" ook niet op, want de Munt was meer dan half leeg.

Publicatie: zondag 13 september 2009 @ 15:55
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
0 opmerkingen

Verdi-happening in deSingel

De jaarlijkse componistendag van deSingel was dit jaar gewijd aan Verdi met vier concerten... het eerste en het laatste met de Antwerp Symphony Orchestra onder leiding van Philippe Herreweghe.

Concert, 16-4-2018 17:39
0 opmerkingen

Le nozze di Figaro in Luik

De vorige Luikse Le nozze di Figaro speelde amper zes jaar geleden in de circustent. Vermoedelijk paste die productie niet in het operahuis. Hoe dan ook, komen ze nu met een prachtige nieuwe enscenering. Daarenboven hebben ze niemand minder dan Christophe Rousset als dirigent weten te strikken.

Opera, 11-4-2018 16:53
5 opmerkingen

Graham Johnson in deSingel

Vorig jaar behandelde Graham Johnson in zijn lezing-recital de eerste helft van Poulencs leven en liedoeuvre. Gisteren hoorden we de conclusie.

Liedrecital, 1-4-2018 9:45
0 opmerkingen

April 2018

Na Parsifal bij Opera Vlaanderen is het in april de beurt aan de Munt om een Wagner-opera te presenteren. Dat gebeurt met een nieuwe Py-productie van Lohengrin en twee bezettingen. De Waalse Opéra speelt Le nozze di Figaro. En wie tijdens het klara-festival Impressions de Pelléas gemist heeft, krijgt een herkansing in de Bijloke. De jaarlijkse componisten-happening van deSingel is dit jaar gewijd aan Verdi.

Toekomstmuziek, 30-3-2018 18:21
0 opmerkingen

BOZAR 2018-2019

Op het PSK-programma preiken volgend seizoen twee concertante opera's: Webers Der Freischütz en Lully's Armide. Verder een selectie oratoria, zoals Elias of Die Jahreszeiten (allebei o.l.v. Herreweghe). Bij de vocale concerten springt Ann Hallenberg in het oog...

Toekomstmuziek, 26-3-2018 17:12
3 opmerkingen

Florian Boesch in het PSK

"Alles wieder gut" is het thema van het Klara-festival. De tekst komt uit Die zwei blauen Augen van Mahler en werd vandaag uitgevoerd door Florian Boesch en Musicbanda Franui in het PSK.

Liedrecital, 25-3-2018 18:03
0 opmerkingen

Parsifal in Antwerpen

In 2013 kroonden de recensenten van Opernwelt Tatjana Gürbaca tot regisseur van het jaar voor haar enscenering van Parsifal. Vijf jaar later is Gürbaca weer afgezakt naar Antwerpen om de herneming van deze productie terug in te studeren.

Opera, 19-3-2018 16:19
19 opmerkingen