ti guarda dal Grande Inquisitor

Angelika Kirchschlager in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd in schoonheid afgesloten met een schitterend recital van Angelika Kirchschlager en Helmut Deutsch.

Het gevarieerde programma met liederen van Brahms, Wolf, Hahn en Mahler bevatte verschillende van mijn favoriete liederen. Enkel de keuze van de Brahms-liederen had beter gekund. Ik vind de meerderheid van Brahms' liederen het uitvoeren niet waard en net uit die groep had ze de meeste liederen gekozen. Ze begon wel met het mooie Meine Liebe ist grün. En Über die Heide kreeg een fascinerende spookachtige uitvoering van zowel Kirchschlager als Deutsch. Maar daarnaast kregen we ook misbaksels als Nachtwandler of O komme, holde Sommernacht.

De balans werd gelukkig weer in evenwicht getrokken door zes Mörike-Lieder van Hugo Wolf. Kirchschlager zong een intense Um Mitternacht en een vurige Begegnung. Zur Warnung, waarin ze een dronken dichter moet uitbeelden, ondersteunde ze ook theatraal, echter zonder te overdrijven. Ze eindigde met een stralende verheerlijking van de lente met Er ist's.

Voor een Frans groepje ging ze grasduinen in het oeuvre van Reynaldo Hahn. Zijn bekendste liederen zoals A Chloris, Quand je fus pris au pavillon en L'heure exquise mochten niet ontbreken, maar daarnaast zong ze ook het minder bekende La chère blessure. Haar Frans was perfect te verstaan en haar charme past uitstekend bij deze elegante salonmuziek.

Maar alles viel in het niets bij haar uitvoering van de Mahler-liederen uit Des Knaben Wunderhorn. Ze schrikt niet terug om grote contrasten in te bouwen in haar programma. Na de onderhoudende dialoog die ze met zichzelf hield in Verlor'ne Müh', waarbij de twee stemmen van de jongen en het meisje goed gedifferentieerd werden, maakte ze een bruuske overgang naar het extreem dramatische Das irdische Leben. Na een paar noten was de lichtheid van de eerste liederen vergeten. Via Wo die schönen Trompeten blasen kwam ze uiteindelijk uit bij het hilarische Lob des hohen Verstandes, inclusief een perfect balkende ezel.

Voor de bisnummers gingen ze op de ingeslagen weg verder met nog drie Wunderhorn-liederen. Met Scheiden und Meiden beëindigde ze de avond en nam ik ook weer voor een jaartje afscheid van de Schubertiade en het Bregenzer Wald.

Foto

Publicatie: maandag 7 september 2009 @ 20:40
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Gerhaher & Williams - Die schöne Magelone

Die schöne Magelone heeft niet dezelfde populariteit of de uitgebreide discografie als bijvoorbeeld een Winterreise of een Dichterliebe. Het is dan ook een leuke verrassing dat plots twee nieuwe opnames verschijnen, met inclusief de gesproken tussenteksten.

CD's, 15-7-2017 10:13
0 opmerkingen

Anke Herrmann in het Théâtre des Martyrs

Mozart heeft ook een - weliswaar beperkt aantal - liederen geschreven die niet mochten ontbreken op de "Midsummer Mozartiade". In het liedrecital van de Duits-Oekraïense sopraan Anke Herrmann en Lucas Blondeel werden die aangevuld met liederen van Haydn en Beethoven.

Liedrecital, 8-7-2017 9:11
0 opmerkingen

Don Giovanni in het Théâtre des Martyrs

Vorig jaar vond de eerste editie van de "Midsummer Mozartiade" plaats, maar is toen aan mijn aandacht ontsnapt. Gedurende een week worden concerten gegeven met hoofdzakelijk muziek van Mozart en ook één volledige opera. Vorig jaar was dat Nozze, dit jaar staan vier voorstellingen van Don Giovanni op het programma. Een correcte regie en een groep geëngageerde, relatief jonge, zangers maakten dit tot één van de betere Don Giovanni's die ik de afgelopen jaren gezien heb.

Opera, 7-7-2017 17:18
0 opmerkingen

Otello in Luik

Terwijl de blogosphere gonst over het Otello-debuut van Jonas Kaufmann, herneemt de Waalse Opéra hun Otello-productie van Stefano Mazzonis di Pralafera. Zes jaar geleden hadden we Fabio Armiliato en Giovanni Meoni in de hoofdrollen... dat niveau wordt nu totaal niet gehaald.

Opera, 28-6-2017 17:40
7 opmerkingen

Das Rheingold in Düsseldorf

De vorige Ring-cyclus van de "Oper am Rhein" dateert al van 1990-1991. Na meer dan 25 jaar moeten ze gedacht hebben dat het tijd was voor iets nieuws en kreeg regisseur Dietrich W. Hilsdorf de opdracht voor een nieuwe productie. Das Rheingold ging vorige week in première.

Opera, 26-6-2017 18:49
0 opmerkingen

Elena Sancho Pereg in Düsseldorf

De Spaanse sopraan Elena Sancho Pereg en pianist Stephen Harrison gaven vanmorgen een liedrecital in de foyer van het Dusseldorfse operahuis. Op het programma stonden Duitse en Spaanse liederen.

Liedrecital, 25-6-2017 17:06
0 opmerkingen