ti guarda dal Grande Inquisitor

Bernarda Fink in Schwarzenberg

Het programma van de mezzo Bernarda Fink en de pianist Anthony Spiri leek a priori een mooie combinatie van bekende en minder bekende liederen van Schubert en Dvorak. Het eindresultaat was redelijk ontgoochelend.

Het eerste Schubertlied, Auf der Riesenkoppe, lijkt wel op maat van de Schubertiade geschreven geweest te zijn. Hoog in de bergen kijkt een wandelaar naar zijn verre vaderland. Het is een lied waaruit een zekere typisch-Schubertiaanse Sehnsucht weerklinkt. Bernarda Finks trekt echter een begrafenisgezicht en zingt met een ongepast treurige stem. De andere liederen uit het eerste groepje lijken haar ook enkel tot niets dan treurnis te inspireren... zelfs liederen als An die Nachtigall of Frühlingsglaube.

Voor het vervolg, blijft ze uit eenzelfde weinig expressief vaatje tappen. Er is nauwelijks enig onderscheid te bespeuren tussen bijvoorbeeld Nachtviolen en An den Mond. Voor het laatste groepje met Goethe-liederen hoopte ik even op wat verbetering met Rastlose Liebe, tevergeefs. Ze slaagt er ook niet in om de 'Alliebender Vater' van Ganymed in één adem te zingen. Haar recente Schubert-CD, die ik heel goed vind, had nochtans hoge verwachtingen gewekt, die ze spijtig genoeg niet kon inlossen, ondanks haar mooie en duidelijke Duitse voordracht en haar prachtige stem.

Maar het probleem lag niet alleen bij Bernarda Fink. Ook haar pianist is weinig boeiend. Als je de partituur in een computer zou steken en die het recital laten begeleiden, dan zou even veel expressie en inspiratie waargenomen worden. Het lijkt wel alsof Fink en Spiri een heilige verering koesteren voor Schubert en schrik hebben om iets verkeerds te doen.

Na het slaapverwekkende eerste deel, werd het iets beter na de pauze. Ze schakelden over op liederen van Dvorak. Vooral de vijf Bijbelse Liederen (Opus 99) kregen alle expressie die zo schrijnend afwezig was in hun Schubertvertolkingen. Daarna volgden nog Dvoraks Zigeunermelodieën (Opus 55), die ook voor wat sfeer zorgden. Het Schubertiadepubliek was weer onredelijk uitzinnig en kreeg nog twee Tsjechische liederen als bisnummer evenals het Schubert-lied Lachen und Weinen.

Publicatie: vrijdag 4 september 2009 @ 21:53
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen