ti guarda dal Grande Inquisitor

Trio di Clarone in Schwarzenberg

De klarinettiste Sabine Meyer is elk jaar weer een vaste gast op de Schubertiade. Samen met haar broer Wolfgang en haar man Reiner Wehle vormt ze het klarinettrio Trio di Clarone, waarmee ze de hele klarinetfamilie bestrijken van de hoge klarinet tot de diepe basklarinet en alles wat daartussen zit. Voeg daar nog een trio zangers bij en je kan je verwachten aan een concert dat geen gewoon liedrecital is.

De Choral-Vorspiele van Bach lijken misschien wel standaardrepertoire, maar aangezien de klarinet nog niet uitgevonden was in zijn tijd, hoorden we een bewerking van Harrison Birtwistle. Die versie geeft meteen een eigen, moderne kleur aan Bachs muziek. Elke zanger stelde zich voor met één koraal. Eerst hoorden we Sebastian Noack, nochtans een Bachzanger, zich moeizaam door Durch Adams Fall ist ganz verderbt worstelen. Daarna brulde Anke Vondung Christus, der uns selig macht door de zaal. Gelukkig kwam daarna Juliane Banse om met Das alte Jahr vergangen ist een lesje Bachzang te geven.

Daarna kwam Reiner Wehle alleen op het podium om wat duiding te geven bij het programma. Hij zou in de loop van de voorstelling nog een paar keer terug komen. Hij trad ook als solo-klarinettist op in bijvoorbeeld de drie soloklarinetstukken van Stravinsky, uitgevoerd na diens dodecafonische Elegy for J.F.K., gezongen door Anke Vondung. Het eerste deel eindigde zonder zangers met bewerkingen voor bassethoorn van een aantal aria's uit Mozarts Don Giovanni.

Het deel na de pauze begon en eindigde ook met Mozart, eerst de twee trio's La libertà a Nice en Soave sia il vento en op het einde zes Notturni, waarin de drie zangers mooi harmonieerden. Tussenin zong Sebastian Noack nog de vier Berceuses du Chat van Stravinsky. De teksten hebben wel een zeker lichtheid, maar Stravinsky's muziek nodigt niet echt uit tot slapen. De drie liederen van ene Matyas Seiber waren een stuk grappiger. Met Sabine Meyer en Juliane Banse kregen ze een perfecte uitvoering. Na elke lied kregen ze zelfs applaus. Een lied als Die Trichter nodigt daar uiteraard toe uit, met een dalende lijn op de voorlaatste lettergreep van "usw." waarbij Juliane Banse zo laag probeerde te geraken als ze kon en daarmee een leeglopende trechter muzikaal uitbeeldde.

Publicatie: woensdag 2 september 2009 @ 9:34
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen