ti guarda dal Grande Inquisitor

Simon Keenlyside in Schwarzenberg

Simon Keenlyside en Malcolm Martineau gaven op de Schubertiade een klassiek recital met de grote liedcomponisten - Schubert, Schumann en Wolf - op het programma.

Ze begonnen met Dichterliebe in een degelijke uitvoering zonder echt zwakke momenten. Een uitzondering was Ich grolle nicht waarbij Keenlyside zijn stem verrassend onder druk moest zetten om de hoge noten gezongen te krijgen. En als hij in Das ist ein Flöten und Geigen twee keer "das ist ein Klingen und Dröhnen" zingt, dan doet hij het de ene keer met een ijle kopstem en de tweede keer met veel dramatisch gewicht. Contrast is niet slecht, maar dit was overdreven.

Voor de rest waren er ook verschillende mooie momenten, zoals het mooie mezza voce einde van Am leuchtenden Sommermorgen als hij de "stem" van de bloemen nadoet. Aangrijpend was ook Ich hab' im Traum geweinet, niet in het minst door de alternering van Martineaus akkoorden die van dit lied een soort requiem voor de dichter maakte. Martineau liet zich ook opmerken met de plechtige begeleiding van Im Rhein, im heiligen Strome. Hij liet wel een vreemde expressieve stilte vallen op het einde van Die alten, bösen Lieder net voor hij aan zijn postlude moest beginnen.

Muzikaal was het dus een goede Dichterliebe, maar Keenlyside werkte wel op mijn zenuwen omdat hij weer eens geen blijf wist met zijn armen. Hij gaat van samengevouwen handen naar een hand op de piano naar een of twee handen aan zijn revers... en dat allemaal in cycli van twee seconden. Na verloop van tijd komt het neurotisch over.

Na de pauze stonden vooral Schubert-liederen op het programma. Om een of andere reden begonnen ze echter met vier Mörike-Lieder van Hugo Wolf, die meer een tussendoortje leken. Die vier liederen zijn nauwelijks genoeg om er voor te gaan zitten, tenzij het een uitzonderlijke uitvoering zou zijn. Dat was echter niet het geval. Voor Gesang Weylas is het timbre van zijn stem te donker en ontbreekt zijn uitvoering aan lichtheid. Heimweh en Auf eine Christblume II vloeien dan weer niet op een natuurlijke wijze en deden me soms eerder aan Kurt Weill denken dan aan Hugo Wolf. Ze hadden dit Wolf-groepje beter weggelaten.

Met Schubert was hij weer op vertrouwd terrein. De liederen hingen min of meer thematisch aan elkaar met zonne-, hemel- en nachtliederen. Het is me wel niet helemaal duidelijk waarom ze dan als eerste lied An Silvia brachten. De andere liederen waren een goede afwisseling van het bekende - Freiwilliges Versinken of het Ständchen uit Schwanengesang - en het minder bekende zoals Die Einsiedelei of Himmelsfunken. Eerder onbekend was Verklärung, waarvan Keenlyside de slotzin "O Grab, wo ist dein Seig, wo ist dein Pfeil, o Tod", als een Brahmsiaans oratoriumrecitatief liet klinken.

De enige smet in deze groep was een rampzalig gebrulde uitvoering van Auf der Bruck waarmee hij het officieel deel afsloot. Hij maakte nog een en ander goed met twee bisnummers. An die Geliebte was even verwaarloosbaar als zijn andere Wolfvertolkingen, maar Schuberts An den Mond in einer Herbstnacht was de perfecte afsluiter... voor we de echte maan konden gaan bewonderen boven de bergen van het Bregenzer Wald in een nacht die reeds aanvoelt als een herfstnacht...

Publicatie: dinsdag 1 september 2009 @ 15:59
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen