ti guarda dal Grande Inquisitor

Carsten Süß in Schwarzenberg

De tenor Carsten Süß en Wolfram Rieger brachten gisteren een Schubertiade-klassieker als namiddagconcert... Die schöne Müllerin kreeg een redelijk snelle uitvoering met een bij wijlen eigenzinnige interpretatie.

Die eigenzinnnigheid kwam vooral van Carsten Süß. Het is al vaker gesuggereerd dat Die schöne Müllerin het vervolg zou kunnen zijn van Winterreise en Süß neemt dit redelijk letterlijk. Van in het begin van de cyclus, zit zijn molenaarsknaap nog vol opgekropte woede en sarcasme. Het naïeve en romantische ontbreekt volledig. Af en toe komt zijn aggressie boven, zelfs al vroeg in bijvoorbeeld Danksagung an den Bach of Am Feierabend.

Aanvankelijk klinkt hij redelijk monotoon ondanks een timbre dat soms aan Peter Schreier doet denken. Het is wachten tot de jager op het podium verschijnt vooraleer al zijn expressieve krachten en dramatische inleving losbreekt... om uiteindelijk uit te deinen in een ingetogen Des Baches Wiegenlied.

Zoals gewoonlijk schitterde Wolfram Rieger weer met zijn meesterlijk pianospel. De Schubertiaanse schilderijen van het ruisend water of de draaiende molenstenen van Das Wandern zijn kinderspel voor hem. Het wordt pas echt indrukwekkend als hij alles tegelijkertijd doet zoals bijvoorbeeld in Halt!. In de eerste strofe - "Eine Mühle seh' ich blinken aus den Erlen heraus" - horen we aanvankelijk dat helder blinken van de molen maar bijna tegelijkertijd - "durch Rauschen und Singen bricht Rädergebraus" - horen we in de andere hand het zware draaien van de raderen.

Fijne penseelstreken haalt hij boven voor de "silbernen Spiegel" van Tränenregen. Adembenemend is zijn halsbrekende uitvoering van Mein!. De drie opeenvolgende jager-liederen, met Der Jäger als centraal paneel van het triptiek, is een ware explosie van pianistiek geweld. Totaal het tegenovergestelde is Trockne Blumen. Met heel droge pianissimo akkoorden lijkt het alsof er in de verte een doodsklokje weerklinkt... dat het einde van de molenaarsknecht aankondigt.

Publicatie: maandag 31 augustus 2009 @ 13:53
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Meerstemmige Schumann en Brahms in Zeist

"Meine Töne still und heiter" was de titel die de kwartetavond van het Liedfestival van Zeist meegekregen had. Het is het eerste lied uit Schumanns Minnespiel dat centraal stond in een concert met meerstemmige liederen van Schumann en Brahms, uitgevoerd door vier solisten en met Matthias Lademann aan de piano.

Liedrecital, 23-5-2018 23:05
0 opmerkingen

Anna Lucia Richter in Zeist

Dit jaar heeft het Liedfestival van Zeist "Schubert en zijn opvolgers" als thema. Die opvolgers zijn dan vooral Schumann en Wolf. Een bijkomende rode draad is de dichter Eichendorff. In het openingsconcert van Anna Lucia Richter en Gerold Huber kregen we Schubert en Wolf, maar voor Eichendorff was het wachten tot de bisnummers.

Liedrecital, 22-5-2018 23:06
0 opmerkingen

Capriccio Première Portraits

Het Oostenrijkse platenlabel Capriccio is met "Première Portraits" een nieuwe reeks gestart. Hun doel is om jonge artiesten de kans te geven om een eerste CD op te nemen. Momenteel zijn er al zeven opnames uitgebracht, vier daarvan met Duitse liederen. Op één opname na, is Charles Spencer telkens de pianist.

CD's, 10-5-2018 14:43
0 opmerkingen

Mei 2018

Mei is een vrij rustige maand, onder andere omdat het Muntorkest de Elisabethwedstrijd moet begeleiden. Met de zomer in aantocht wordt de Landcommanderij weer omgebouwd tot een operazaal met dit jaar Il trovatore op het programma. Opera Vlaanderen brengt een nieuwe productie van La clemenza di Tito in een productie van Michael Hampe. In Luik spelen ze het vrij zelden uitgevoerde La donna del lago.

Toekomstmuziek, 1-5-2018 11:23
0 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (2/2)

De nieuwe Lohengrin-productie heeft voor de vier protagonisten twee bezettingen. Gisteren hoorde ik de eerste bezetting. Die is beduidend beter dan de tweede bezetting, al zijn er toch nog een paar zwakke punten.

Opera, 27-4-2018 11:39
3 opmerkingen

Opera Vlaanderen 2018-2019

Aviel Cahn heeft zijn laatste seizoen bij Opera Vlaanderen aangekondigd. Het is een seizoen waar verschillende namen uit het Cahn-tijdperk terugkeren. De Konwitschny-productie van La Juive is de enige herneming.

Toekomstmuziek, 24-4-2018 18:35
5 opmerkingen

Opéra Royal de Wallonie 2018-2019

Stefano Mazzonis di Pralafera en Speranza Scappucci hebben vandaag het volgende seizoen van de Opéra Royal de Wallonie voorgesteld. Het wordt weer een seizoen met het grote Italiaanse repertoire van Bellini en Rossini over Donizetti en Verdi tot Puccini en met een aantal opvallende zangers zoals Violeta Urmana, Ildebrando d'Arcangelo, Olga Peretyatko of Lawrence Brownlee. En bij de concerten krijgen we zomaar even Joyce DiDonato, Leo Nucci en Sonya Yoncheva...

Toekomstmuziek, 23-4-2018 23:32
7 opmerkingen

Siegfried in Düsseldorf

Der Ring am Rhein is met Siegfried bij zijn derde aflevering aanbeland. De productie van Dietrich W. Hilsdorf ligt volledig in de lijn van de vorige twee delen.

Opera, 23-4-2018 16:31
3 opmerkingen

Lohengrin in de Munt (1/2)

Na bijna 30 jaar programmeert de Munt weer een Lohengrin. Olivier Py is, na Dialogues des Carmélites, voor de tweede keer dit seizoen te gast als regisseur. Alain Altinoglu stond in de orkestbak.

Opera, 21-4-2018 8:41
2 opmerkingen