ti guarda dal Grande Inquisitor

Madame Butterfly in München

Gisterenavond had ik een vrije avond - wat de Opernfestspiele betreft - en dus trok ik eens naar het Staatstheater am Gärtnerplatz. Dit is het "tweede" operahuis van München en vergelijkbaar met de Komische Oper in Berlijn of de Volksoper in Wenen, met een eigen troupe en opera's die meestal in het Duits (en zelfs in het Beiers) uitgevoerd worden. Gisteren zag ik er Madame Butterfly... auf Deutsch.

FotoIk heb daar eerder al een Duitse versie van La bohème gehoord, die redelijk meeviel. En ook Madame Butterfly werkt even ontroerend in het Duits als in het Italiaans. Vooral Sandra Moon was een mooie en aandoenlijke Cio-cio-san. Harrie van der Plas is vooral luid en een weinig subtiele Pinkerton. De dirigent David Stahl heeft ook een voorkeur voor de forte-knop en probeert vooral in het eerste bedrijf de zangers te overstemmen.

Het belangrijkste aandachtspunt was echter de productie van Doris Dörrie. Zij is vooral berucht omwille van haar SF-versie van Rigoletto bij de Bayerische Staatsoper. Ze verplaatste Madame Butterfly naar het hedendaagse Japan. Cio-cio-san woont in een klein traditioneel huisje met papieren schuifdeuren tussen appartementsblokken, die door middel van videobeelden op de wanden geprojecteerd worden. Alle clichés passeren de revue van een koor van manga-karakters tot een prins Yamadori die tot de Japanse maffia behoort, inclusief lijfwachten. Ze pleegt uiteindelijk wel "gewoon" zelfmoord met het zwaard van haar vader door zich de keel over te snijden.

Dörrie maakt op een mooie wijze gebruik van het vlinder-motief... eigenlijk het enige idee wat ik de moeite vond aan deze productie. Haar "bruidskleed" is een lange witte sluier die volledig rond haar lichaam gewonden wordt. Voor haar huwelijk wordt ze door Pinkerton uitgepakt. Het eerste bedrijf eindigt met Cio-cio-san en Pinkerton achter een grote Japanse waaier. Deze twee elementen komen mooi samen in het derde bedrijf. Als de aankomst van Pinkerton aangekondigd wordt, trekt ze weer haar "jurk" aan met de hulp van Suzuki, maar ze schudt zelf die cocon af en - met die waaier op haar rug - ontpopt zich zo letterlijk tot een vlinder. In wat de Schmetterling-Tanz genoemd werd, fladdert ze weg naar haar vrijheid...

Publicatie: maandag 27 juli 2009 @ 18:37
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Lucio Silla in de Munt

Toen Peter De Caluwe tien jaar geleden zijn eerste seizoen voorstelde, vermeldde hij dat hij de vier opera's seria van Mozart wilde opvoeren. Clemenza, Idomeneo en Mitridate hebben we al gehad. Met de nieuwe productie van Lucio Silla is het kwartet nu volledig.

Opera, 8-11-2017 16:47
3 opmerkingen

Karine Deshayes in de Munt

Voor het tweede Muntrecital dit seizoen stonden er drie artiesten op het podium. Naast de mezzo Karine Deshayes en de pianist Tristan Pfaff, deed ook de klarinettist Philippe Berrod mee... en dat kan maar één ding betekenen...

Liedrecital, 6-11-2017 22:53
0 opmerkingen

Margherita in Wexford

Zoals eerder deze week reeds vermeld, staat het Wexford Opera Festival bekend voor het opvoeren van onbekende werken. Mijn laatste voorstelling deze week valt volledig in die categorie... het "melodramma semiserio" Margherita van de mij totaal onbekende Italiaanse componist Jacopo Foroni.

Opera, 5-11-2017 11:38
0 opmerkingen

Gerard Schneider in Wexford

Voor het laatste lunchrecital in de St. Iberius-kerk werd beroep gedaan op de tenor Gerard Schneider en pianiste Andrea Grant. Ze brachten een gevarieerd programma met - voor de eerste keer de afgelopen dagen - ook een aantal Duitse liederen.

Liedrecital, 4-11-2017 15:55
0 opmerkingen

La scala di seta in Wexford

Het laatste ShortWork dat in Wexford opgevoerd werd, is La scala di seta. De relatief korte Rossini-farsa vraagt slechts zes zangers is dus ideaal voor de namiddagvoorstelling in het Whites Hotel, uitgevoerd met de pianobegeleiding van Tina Chang.

Opera, 4-11-2017 8:54
0 opmerkingen

Alessandra Volpe in Wexford

Het recital van de Italiaanse mezzo Alessandra Volpe in de St. Iberius-kerk bestond grotendeels uit opera-aria's. Ze werd aan de piano begeleid door Tina Chang.

Liedrecital, 3-11-2017 18:30
0 opmerkingen

Risurrezione in Wexford

Franco Alfano is vooral bekend als de componist die Puccini's Turandot voltooide. Zangers als Placido Domingo en Roberto Alagna brachten recent wel zijn Cyrano de Bergerac terug onder de aandacht, maar (van) zijn Risurrezione had ik nog nooit gehoord.

Opera, 3-11-2017 10:28
6 opmerkingen

Rigoletto in Wexford

Dé vraag vooraf was hoe ze Rigoletto tot ongeveer een uur kunnen inkorten als één van de ShortWorks bij het Wexford Opera Festival. Dat is dus niet echt gelukt, uiteindelijk duurde de voorstelling meer dan anderhalf uur zonder pauze.

Opera, 2-11-2017 19:38
0 opmerkingen

Raffaella Lupinacci en Fillippo Fontana in Wexford

Voor het lunchrecital in Wexford kregen we deze keer een Italiaans duo te horen. De mezzo Raffaella Lupinacci en de bariton Fillippo Fontana zongen een mengeling van Italiaanse liederen en aria's. Ze werden aan de piano begeleid door Giorgio D'Alonzo.

Liedrecital, 2-11-2017 15:38
0 opmerkingen

Dubliners in Wexford

Het Wexford Opera Festival presenteert elke namiddag zogenaamde ShortWorks in de congreszaal van het Whites Hotel. Een voorstelling duurt ongeveer een uur en is bezet met jonge zangers. Vandaag was een creatie te horen... Dubliners van Andrew Synnott.

Opera, 1-11-2017 21:34
1 opmerking

Anne Sophie Duprels in Wexford

Tijdens het Wexford Opera Festival wordt elke dag een "Luchtime Recital" gebracht in de St. Iberius Church door één of meerdere zangers uit de bezettingen van de avondvoorstellingen. Vandaag traden de Franse sopraan Anne Sophie Duprels en pianist Stephen Barlow (tevens de Medea-dirigent) op.

Liedrecital, 1-11-2017 18:58
0 opmerkingen

Medea in Wexford

Na zes jaar ben ik nog eens in Wexford voor hun jaarlijks operafestival, dat ondertussen aan zijn 66ste editie toe is. Het Festival staat bekend voor haar programmatie van onbekende opera's, alhoewel de openingsproductie - Cherubini's Medea - toch geen echte rariteit meer is.

Opera, 1-11-2017 10:53
0 opmerkingen

November 2017

Cecilia Bartoli heeft een nieuwe CD uit en daar hoort een toernee bij die haar in november ook weer naar het PSK brengt. In de Vlaamse en Waalse Opera staat Franse Donizetti op het programma: in Gent wordt de productie van Le duc d'Albe hernomen, in Luik spelen ze La favorite. Bij de liedrecitals kijk ik vooral uit naar "Die Schöne Magelone" door Roman Trekel.

Toekomstmuziek, 30-10-2017 18:16
0 opmerkingen