ti guarda dal Grande Inquisitor

Nabucco in München

De voorstelling van Nabucco was het spiegelbeeld van de Macbeth die ik de dag voordien gezien had... met een degelijke enscenering en een zwakke bezetting.

FotoDe regisseur Yannis Kokkos maakt ensceneringen in een gestileerd decor. Daarbij laat hij de koren op een natuurlijke manier bewegen. De personenregie is ook degelijk. Zo laat hij de - weliswaar atypische - vader-dochter-scène op een verlaten podium spelen, waardoor de confrontatie tussen Abigaille en Nabucco sterk uitkomt.

Op een paar uitzonderingen na was de bezetting van minder hoog niveau. Paolo Gavanelli is al lang zijn houdbaarheidsdatum gepasseerd. Het is pijnlijk om horen hoe hij zich door de rol van Nabucco brult. Als hij echter mezza voce zingt, dan kan hij toch nog een redelijke Verdi-lijn in zijn stem krijgen. Zijn smeekbede tot Abigaille is zelfs bijna ontroerend. En ook zijn gebed tot God, "Dio di Giuda", is best genietbaar. Maar als hij nadien in de cabaletta "O prodi miei, seguitemi" weer de held moet uithangen, dan gaat het weer mis.

Verdi-bassen zijn bijna een uitgestorven ras. Ik vermoed dat dat de reden is waarom ze een jonge bas als Stefan Kocán Zaccaria laten zingen. Zaccaria is echter een gigantische rol en Kocan mist de nodige vocale uitstraling om die rol te dragen. Hij zingt wel alle noten, maar elke noot klinkt geforceerd en kunstmatig aangedikt. Maar nog erger is het feit dat hij nu al - ik schat hem niet ouder dan 35 jaar - met een kanjer van een vibrato zit. Wat een verspilling...

Abigailles zijn misschien nog zeldzamer dan een gemiddelde Brünnhilde. Alessandra Rezza was een nieuwe naam voor mij. Ze heeft een staalharde stem met de helderheid van een diamant. Met haar eerste optreden maakt ze meteen een ongelooflijke indruk met haar fenomenaal staccatowerk. Het tweede bedrijf - als ze het bewijs vindt dat ze een geadopteerde slavin is - begint ze met een vurig recitatief waar mijn haar van ging recht staan. Maar in de daaropvolgende aria "Anch'io dischiuso un giorno" brengt ze haar stem terug tot een mezza voce dat kan ontroeren. Ze houdt dat heel de aria vol, ongeacht de onmenselijk tessituur. Het enige wat me een beetje zorgen baart, is dat haar stem soms aan stabiliteit verliest in de dramatischere momenten en er een licht tremolo in haar stem kruipt. Ze weigert ook hardnekkig om volop haar borststem in te zetten, waardoor die lage noten van Abigaille niet echt dragen.

Paolo Carignani is voor mij één van de grote Verdi-dirigenten van het moment en bewijst dat Nabucco meer is dan fanfare-muziek. De ouverture alleen al was de moeite waard. In het middendeel (met het "Va pensiero"-thema) maakt hij duidelijk dat dit een van Verdi's vroege opera's is en laat hij het orkest met een lichtheid spelen die doet denken aan Rossini. Het is ook een verdienste dat hij de houtblazers regelmatig naar voor haalt, waardoor het dominante koper wat afgezwakt wordt. Verder haalt hij ook allerlei details uit de partituur. Een van die verrassende momenten vindt plaats net nadat Nabucco de veroordeling van de Hebreeërs getekend heeft. Als Abigaille dat verdict in handen heeft, haalt Carignani een paar onverwachte maten triomfantelijke feestmuziek uit de partituur...

Publicatie: donderdag 23 juli 2009 @ 9:17
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen