ti guarda dal Grande Inquisitor

Lucrezia Borgia in Luik

In de Waalse opera zijn ze waarschijnlijk al aan het verbouwen en dus sloten ze het seizoen concertant af, met Donizetti's Lucrezia Borgia in "Le Forum". Alles bij elkaar vond ik het een futloze voorstelling, die ik na de pauze verlaten heb...

Er zijn een aantal redenen waarom de voorstelling me weinig kon begeesteren. De dirigent Paolo Arrivabeni kon weinig "schwung" uit het orkest halen. De kleine rolletjes waren grotendeels miserabel bezet, waardoor de voorstelling telkens stil viel als die hele collectie aan nobelen begon te zingen. De vier hoofdrollen waren ook variabel bezet.

De grote publiekstrekker was uiteraard June Anderson die voor de eerste keer Lucrezia Borgia zong. Ze heeft een paar gestieke tics die me stoorden. Zo brengt ze heel vaak haar hand naar haar oor - vermoedelijk om haar toon te zoeken - telkens als ze aan een coloratuurloopje moest beginnen of als ze een eenzame noot uit de lucht moest plukken. Dat zoeken naar de toon was misschien ook nodig, aangezien ik een vaag gevoel had dat ze in haar openingsaria regelmatig een fractie te laag zat. Maar desalniettemin is haar stem nog redelijk goed en dan vooral haar hoog register is opvallend sterk en genuanceerd. Ze kan ook nog mooi piano zingen. Als bijvoorbeeld die bende nobelen kabaal aan het maken zijn, dan laat ze een magische noot door de zaal zweven.

Ismael Jordi zong Gennaro met veel metaal in zijn stem. In zijn eerste aria waren er een paar vreemde passagio-momenten, maar dat vlakte zich zeer snel uit. Dankzij dat metaal heeft zijn stem wel een indrukwekkende squillo-klank, maar hij moet daarvoor inboeten aan kleur en vocale charme. Mirco Palazzi was een redelijke Alfonso, alhoewel hij geen echt diepe basnoten heeft en zijn hoogte ook maar mager overkwam. Marianna Pizzolato vond ik nog de meest aangename zanger van de avond in haar rol als Maffio Orsini.

Er is nog een voorstelling zondagmiddag. Zondagavond is deze Lucrezia Borgia ook te beluisten op Musiq3.

Publicatie: vrijdag 19 juni 2009 @ 19:50
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Falstaff in Antwerpen

Opera Vlaanderen haalt voor de eindejaarsperiode het ultieme meesterwerk van Verdi boven. De nieuwe productie van Falstaff is interessant, maar op vocaal vlak rammelt er vanalles.

Opera, 14-12-2017 8:38
10 opmerkingen

Katarina Van Droogenbroeck in Flagey

De Muziekkapel Koningin Elisabeth organiseert deze week haar "Music Chapel Festival" rond het thema "duetten". Vandaag stonden de mezzo Katarina Van Droogenbroeck en de altvioliste Hélène Desaint op het podium van Flagey's Studio 1. Ze werden begeleid door pianist Philippe Riga.

Liedrecital, 8-12-2017 21:12
0 opmerkingen

December 2017

Volgens C.a.r.m.e.n. is het van 1959 geleden... hoog tijd dus dat Dialogues des Carmélites nog eens naar de Munt komt. En dat gebeurt in de mooie productie van Olivier Py (die eerder in Parijs te zien was) met een dubbele bezetting die leest als de "who's who" van de hedendaagse Franse operazangers. Wat mij betreft, is dit dé Muntproductie die je dit seizoen niet mag missen. De Waalse Opéra herneemt Rigoletto in een dubbele bezetting. En Opera Vlaanderen brengt Falstaff in een nieuwe productie van Christoph Waltz.

Toekomstmuziek, 1-12-2017 10:57
1 opmerking

La favorite in Luik

Donizetti's La favorite behoort niet echt tot het ijzeren repertoire. Maar na de voorstelling bij het Beierse operafestival is het wel uitzonderlijk om in hetzelfde jaar een tweede productie mee te maken. Maar net zoals de Münchense liet ook de Luikse productie te wensen over.

Opera, 23-11-2017 21:52
4 opmerkingen

Roman Trekel in deSingel

We zijn al aan het laatste "echte" liedrecital in deSingel dit seizoen. De bariton Roman Trekel en pianist Jan Philip Schulze brachten Brahms' zelden uitgevoerde cyclus Die schöne Magelone.

Liedrecital, 19-11-2017 10:38
0 opmerkingen