ti guarda dal Grande Inquisitor

Aquarius in Antwerpen

In 1993 ging Aquarius van Karel Goeyvaerts in première in deSingel. Deze "opera" moest tot 2009 wachten vooraleer ze een scenische uitvoering kreeg in de Vlaamse Opera.

Foto

Aquarius kan echter bezwaarlijk een opera genoemd worden. Op de Aquariusdag vorig weekend, deden alle sprekers echter verwoede pogingen om aan te tonen dat het wél een opera was en zelfs Karel Goeyvaerts - (hopelijk) tegen beter weten in - noemde zijn levenswerk ook een opera. Maar Aquarius vertelt geen verhaal of ontwikkelt geen idee, daarenboven zijn er geen (solistische) zangers. Er is wel een koor, bestaande uit acht sopranen en acht baritons, maar er komt weinig zinnigs uit hun mond. Meestal zingen ze lettergrepen, af en toe een paar losse woorden en in de finale zelfs een paar zinnen, die echter totaal onverstaanbaar zijn.

Ik wil daarmee niet zeggen, dat Aquarius niet de moeite van het beluisteren waard zou zijn. Maar ik beschouw het eerder als een symfonisch werk met koorpassages. En net zoals andere symfonische werken, kan ook Aquarius mij maar moeilijk boeien. Na de voorstelling twee keer gehoord te hebben, blijkt er voldoende variatie in het werk te zitten. Elke scène heeft een eigen kleur; soms zingt enkel het koor, soms horen we een sterk gepunkteerd orkest en op andere momenten weerklinken lyrische passages in de strijkers. Het zal allemaal wel musicologisch goed doorwrocht zijn, maar tegen alle verwachtingen in is het een redelijk toegankelijk werk... helder verklankt door de dirigente Sian Edwards.

De enscenering van Pierre Audi is teleurstellend zwak. Hij plaatst het orkest verspreid op de scène. Het koor - Het Nederlands Kamerkoor dat een bovenmenselijke prestatie levert - zit initieel op hoge stoelen tussen het orkest. Dit lijkt geïnspireerd te zijn op een productieschets die ten tijde van de compositie gemaakt werd en waar het koor op hoge pilaren geplaatst wordt. Die schets is trouwens te zien in een kleine tentoonstelling op het eerste balkon (een iets grotere tentoonstelling over het werk van Goeyvaerts is te bekijken in de Antwerpse Stadsbibliotheek op het Conscienceplein). Achteraan het podium staat een klein plateau waarop het koor ook af en toe gaat staan als in een concertuitvoering. Op de muren rondom worden teksten, beelden van de dierenriem of live videobeelden geprojecteerd.

Deze opstelling werkt vooral beperkend. De koorleden kruipen via een ladder op hun stoel, waar ze soms wat armbewegingen maken. Vervolgens verplaatsen ze zich naar het podium, waarna ze terug op hun stoelen kruipen. De enige ingreep is de toevoeging van een acteur, Warre Borgmans, die voor het eerste en tweede bedrijf en voor de finale telkens een korte monoloog houdt. Deze teksten zijn geïnspireerd op het levensverhaal van Goeyvaerts, maar ze komen soms wat schoolmeesterachtig over.

Publicatie: zaterdag 13 juni 2009 @ 10:25
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
0 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen