ti guarda dal Grande Inquisitor

Mendelssohn in Schloss Herten

Felix Mendelssohn werd op 3 februari 1809 in Hamburg geboren. Die 200ste verjaardag wordt overschaduwd door de verjaardagen van Haydn en Handel, maar dat weerhield het Klavier-Festival Ruhr niet om dit toch te vieren in Schloss Herten tijdens hun traditioneel Liederweekend. Wie hadden ze beter kunnen vragen dan Graham Johnson om zo'n programma samen te stellen ?

Foto

Mendelssohn heeft slechts een beperkt aantal liederen gecomponeerd, vaak strofisch en met de nadruk op een melodische zanglijn, maar toch voldoende om twee liedrecitals te vullen. Donderdag stond "Der Unbekannte Felix Mendelssohn" op het programma met liederen uit de jaren 1820-1830, pakweg de tienerjaren van Mendelssohn. Vrijdag passeerden de latere liederen vanaf 1831 tot zijn dood in 1847. Alle liederen werden strikt chronologisch uitgevoerd. Wat het vocaal gedeelte betrof, wisselden de sopraan Geraldine McGreevy, de tenor Ben Johnson en de bariton Brandon Velarde elkaar constant af.

Het zal niet verbazen dat bij die vroege liederen veel onbekende liederen zitten, al is het maar omdat verschillende liederen pas recent gepubliceerd werden. Twee van de vroege liederen zijn echter wél heel bekend... de twee ballades Hexenlied en Neue Liebe. Het zal wel geen toeval zijn dat de beste zanger van de avond, Geraldine McGreevy, deze beide liederen zong. Telkens weet ze de spookachtige toverwereld met veel kleur te tekenen.

Ze was ook de avond begonnen met Ave Maria, Jungfrau mild, gecomponeerd in 1820, met veel coloraturen die aan een Bachkantate doen denken; zou de jonge Felix hier al zijn verering voor zijn geliefde Bach ontdekt hebben ? Tussen al die onbekende liederen, zong McGreevy ook nog twee pareltjes die het ontdekken waard zijn, een dramatische Der Wassenfall die alle stuwing meekrijgt die je van een waterval verwacht en het enige bisnummer van die avond... Lieben und Schweigen, een ontroerend mooi lied dat absoluut opgenomen moet worden in het repertoire.

Ben Johnson heeft een stralende tenor, die soms heel opera-achtig klinkt. In een feestelijk lied als Erntelied (ja, er zat ook een Schubertlied in het programma, kwestie van voor een beetje afwisseling te zorgen en als contrast voor het Mendelssohn-lied op dezelfde tekst) komt die grootschaligheid goed tot zijn recht. Maar hij kan zijn stem ook terugplooien voor een intieme uitvoering van Ich denke dein, wenn durch den Hain.

Ik ben nog niet overtuigd van de mogelijkheden van Brandon Velarde. Als hij forte zingt, klinkt hij redelijk goed met een aangenaam timbre, alhoewel zijn intonatie wat twijfelachtig wordt. Maar in zachtere passages lijkt hij soms te croonen. En een enkele keer werd hij betrapt op een slordige onvoorbereide inzet. Desalniettemin zong hij ook een lied dat ik als een ontdekking beschouw... Scheidend druipt van de Sehnsucht

In het tweede recital, ging Brandon Velarde echter helemaal de mist in. Voor de "late" Mendelssohn waren de liederen en duetten gegroepeerd in vier groepjes van telkens zes liederen. In het eerste groepje, zong hij zelfs de helft van de liederen en de reactie van het publiek was op zijn best lauw te noemen. Er gaat geen bezieling uit van zijn vertolking en ook technisch overstijgt hij amper het niveau van een middelmatige conservatoriumstudent. Zelfs Andres Maienlied viel volledig plat. Dit is een van de Wunderhornliederen en een iet of wat zanger met fantasie en gevoel voor humor kan daarmee het publiek op zijn hand krijgen... gisteren kon ik enkel geeuwen.

Ben Johnson daarentegen bevestigde zijn eerste indruk. Hij kreeg een paar van bekendere Mendelssohn-liederen te zingen, zoals het gezwinde Pagenlied en het Venetianische Gondellied. Maar het was in de rustigere liederen dat hij zijn stemcultuur volop ten toon kon spreiden. Bei der Wiege en Erinnerung werden gekenmerkt door uitstekend piano-zingen waarbij zijn stem constant goed bleef zitten. Hij sloot het officieel deel af met het allerlaatste lied dat Mendelssohn schreef, Altdeutsch Frühlingslied met Bachiaanse pianobegeleiding. Deze zanger wil ik wel eens in een volledig liedrecital horen. Ondertussen wist Geraldine McGreevy weer te ontroeren met Sun of the sleepless. Maar ook Der Mond en Nachtlied hoorden bij haar toppers.

McGreevy gaf de aftrap voor een reeksje bisnummers, te beginnen met Mendelssohns beroemdste lied Auf Flügeln des Gesanges. De twee mannen volgden daarna met twee Schumann-liederen en maakten zo de brug naar het liederweekend van volgend jaar, wanneer Schumanns 200ste verjaardag gevierd zal worden.

Publicatie: zaterdag 23 mei 2009 @ 9:50
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen