ti guarda dal Grande Inquisitor

José van Dam in Brussel

Het Brussels Conservatorium was volgelopen voor een recital van 'onze' José van Dam ten voordele van de organisatie "La Tramontane - maisons d'enfants à Bruxelles". Samen met zijn vaste pianist Maciej Pikulski brachten ze een programma met voor ieder wat wils... Franse liederen voor de pauze en opera-aria's na de pauze.

In tegenstelling tot wat men misschien zou verwachten, waren het de 'mélodies' die de limieten van Van Dams stem het best toonden. Poulencs Bestiaire, waarmee hij de avond opende, klonk bij momenten zelfs fragiel. Een bewijs hoe meedogenloos liederen kunnen zijn.

Maar als hij Duparc zingt, is hij nog altijd fenomenaal. De expressie die hij legt in "de tes traîtres yeux" van L'invitation au voyage of het strelende "un sommeil doux" van Extase zijn maar twee voorbeelden van José Van Dams meesterschap. Het Duparc-groepje eindigde hij niet met een van de extroverte liederen, die een natuurlijk applaus losweken, maar met Chanson triste. Dit is een van de absolute meesterwerken van het genre en Van Dams ingetogen uitvoering laat niemand onberoerd.

Met Poulencs Chansons gaillardes werd een logische brug geslagen van het intieme lied naar de opera van het tweede deel. Hier kregen we terug een José Van Dam te horen, waar de jaren blijkbaar geen vat hebben gehad op zijn stem.

Van de drie Mozartaria's sprong Leporello's cataloogaria eruit. Het is een gedroomde aria voor een stemacteur... en Van Dam stelde niet teleur. De beschrijving van Don Giovanni's veroveringen was treffend, zonder grote gebaren te maken maar met een sterk staaltje van "acteren met de stem". Na een ommetje via de Franse opera (Massenet, Delibes, Bizet) kwamen we uit bij Rossini met een indrukwekkende La calunnia.

Het geestdriftige publiek kreeg nog een bisnummer: Méphistophélès' Vous qui faites l'endormie. Ik heb dan toch eindelijk José Van Dam even in een van zijn glansrollen kunnen horen. Gezien de allergie van opera-intendanten voor Gounods Faust zal het hier waarschijnlijk bij blijven, vrees ik...

Publicatie: vrijdag 10 oktober 2003 @ 9:56
Rubriek: Liedrecital

Recent RSS feed

Simon Keenlyside in de Munt

Ze hadden al eerder moeten terugkeren naar de Munt, maar vorig seizoen hebben ze afgezegd. Vandaag waren Simon Keenlyside en Malcolm Martineau wel van de partij voor een gevarieerd liedrecital met liederen van Sibelius, Schubert, Wolf en Poulenc.

Liedrecital, 22-1-2018 23:15
0 opmerkingen

Il prigioniero en Das Gehege in de Munt

Il prigioniero en Das Gehege zijn twee eenakters van elk ongeveer drie kwartier lang die ik nog nooit gehoord had. De Munt brengt ze nu samen in een dramatisch tweeluik, geregisseerd door Andrea Breth en met Franck Ollu in de orkestbak.

Opera, 19-1-2018 17:00
3 opmerkingen

Emöke Baráth in het Conservatorium

Wie herinnert zich Emöke Baráth nog ? Vier jaar geleden was ze finaliste van de Elisabethwedstrijd, maar ze viel niet in de prijzen. Gisteren was ze terug in Brussel voor een barokconcert in de vrij frisse concertzaal van het Brussels Muziekconservatorium.

Concert, 17-1-2018 17:24
0 opmerkingen

Tobias Berndt in het PSK

Oorspronkelijk zou Thomas E. Bauer gisteren een Bach-concert zingen in het PSK. Wegens ziekte moest hij afzeggen en werd hij vervangen door de bariton Tobias Berndt. Christoph Spering dirigeerde "Das Neue Orchester". Het programma bleef ongewijzigd met twee van de bekendste Bach-cantates voor solo-bas, en tussendoor Bachs Orkestsuite nr. 1 (BWV 1066).

Concert, 14-1-2018 8:59
0 opmerkingen

Hommage aan Alberto Zedda in Antwerpen

Alberto Zedda zou deze week 90 jaar geworden zijn. Het verjaardagsfeestje van Opera Vlaanderen werd een eerbetoon aan de vorig jaar overleden dirigent door negen zangers, het operakoor en dirigent Donato Renzetti. Voor de gelegenheid weken ze uit naar de Koningin Elisabethzaal.

Concert, 7-1-2018 10:17
2 opmerkingen

Januari 2018

De Munt opent het nieuwe jaar met een origineel tweeluik - Il prigioniero en Das Gehege - in een regie van Andrea Breth. Opera Vlaanderen speelt Falstaff in Gent. In Luik brengen ze een nieuwe productie van Carmen. In 2018 zijn er "ronde" verjaardagen van Gounod, Rossini, Debussy en Bernstein. De kans dat we veel Porpora of Lecocq te horen zullen krijgen, lijkt me dan weer vrij klein.

Toekomstmuziek, 1-1-2018 10:39
0 opmerkingen

Yevgenij Onegin in Dortmund

Yevgenij Onegin is één van mijn favoriete opera's. Voor mijn laatste voorstelling van 2017 keek ik dan ook uit naar de nieuwe productie in Dortmund... een slabakkende dirigent Gabriel Feltz gooide echter roet in het eten.

Opera, 31-12-2017 9:10
0 opmerkingen

Hamlet in Krefeld

Hamlet van Ambroise Thomas behoort tot de zelden opgevoerde Franse opera's. De opera van Krefeld brengt een mooie nieuwe productie van Helen Malkowsky met een middelmatige bezetting.

Opera, 30-12-2017 9:58
0 opmerkingen

Maria Stuarda in Duisburg

De Rheinoper van Duisburg brengt een nieuwe productie van Maria Stuarda in een regie van Guy Joosten. Het is niet zijn meest geïnspireerde creatie geworden...

Opera, 29-12-2017 9:45
0 opmerkingen