ti guarda dal Grande Inquisitor

Siegfried in New York

Met de voorstelling van Siegfried gisteren, zong James Morris vermoedelijk zijn laatste Wotan aan de Met. Na de voorstelling werd hij daarvoor overeenkomstig toegejuicht. Voor de nieuwe productie in 2012 is Bryn Terfel voorzien als de oppergod. In tegenstelling tot Die Walküre, was James Levine gisteren minder comateus.

Foto

Jon Fredric West heeft bijna alles voor een goede Siegfried. Zijn acteerspel is soms wat onhandig en hij klinkt niet altijd even mooi. Maar hij heeft het uithoudingsvermogen om zonder grote problemen tot het einde te geraken. Pas in zijn duet met Brünnhilde begon hij wat vermoeid te klinken. Hij liet zich echter niet wegzingen door Linda Watson. Na een goede Walküre-Brünnhilde vond ik haar echter verrassend zwak.

Een goede Mime kan gemakkelijk de ster van de avond worden. Robert Brubaker deed dat net niet (dat zou buiten James Morris gerekend zijn). De interactie met Siegfried in het eerste bedrijf was perfect getimed. Maar zijn beste moment was in het tweede bedrijf. Op de meest verleidelijke manier mogelijk, bezingt hij zijn haat voor Siegfried.

Een van de talloze voordelen van de realistische Otto Schenk-productie is dat de scène met Fafner voor een keer niet belachelijk overkomt of op de lachspieren werkt. De overgang van de Erda-Wotan-scène naar de Brünnhilde-rots is adembenemend indrukwekkend... en ja, Brünnhilde wordt voor een keer wakker op dezelfde rots waar ze eerder in slaap viel.

Publicatie: vrijdag 8 mei 2009 @ 15:01
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Sylvia Schwartz in deSingel

Van Juliane Banse tot Christiane Karg... sopranen die schitterend Lieder zingen, zijn er genoeg. Maar wat mij betreft, staat Sylvia Schwartz bovenaan als dé liedsopraan van het moment. Voeg daarbij nog de meesterliedpianist Wolfram Rieger en deSingel heeft een absoluut topduo om haar liedseizoen te openen.

Liedrecital, 17-9-2017 10:30
0 opmerkingen

Pinocchio in de Munt

Het aantal klassieke sprookjes dat tot opera verwerkt werd, is vrij beperkt met de twee Assepoesters en "Hans en Grietje". De meest recente opera van componist Philippe Boesmans en librettist Joël Pommerat is Pinocchio en heeft alles in zich om snel deel uit te gaan maken van het repertoire. De opera werd de afgelopen zomer gecreëerd op het Festival van Aix en is nu als co-productie in de heropende Munt te zien.

Opera, 13-9-2017 17:37
4 opmerkingen

Claron McFadden in deSingel

Honderd jaar geleden - meer exact op 15 oktober 1917 - werd Gretha Zelle, beter bekend als Mata Hari, in Vincennes geëxecuteerd door een vuurpeloton op verdenking van spionage. Reden voor Muziektheater Transparant om een productie aan haar te wijden onder de vorm van een theatraal liedrecital in een regie van Jean Lacornerie. De productie ging gisteren in deSingel in première.

Liedrecital, 9-9-2017 10:25
0 opmerkingen

Italienisches Liederbuch in Schwarzenberg

De Schubertiade Schwarzenberg werd afgesloten met een duorecital van Christoph Prégardien en Julia Kleiter. Op het programma stond slechts één werk... Hugo Wolfs Italienisches Liederbuch, met Michael Gees aan de piano.

Liedrecital, 3-9-2017 18:00
5 opmerkingen

Meisterkurs in Schwarzenberg

De afgelopen week hebben Thomas Quasthoff en Justus Zeyen een dagelijkse "Meisterkurs" geanimeerd. Deze voormiddag werd de week afgesloten met een slotconcert.

Liedrecital, 2-9-2017 22:52
0 opmerkingen

September 2017

Het bespreekbureau heeft zijn intrek al genomen in de Munt. En op 5 september gaan de deuren weer open met de jongste Boesmans, Pinocchio, die eerder deze zomer op het festival van Aix gecreëerd werd in een regie van Joël Pommerat. Opera Vlaanderen opent het seizoen met de Korngold-rariteit Das Wunder der Heliane en met Puccini's Manon Lescaut staat in Luik een klassieker op het programma.

Toekomstmuziek, 20-8-2017 15:40
0 opmerkingen