ti guarda dal Grande Inquisitor

Thomas Quasthoff in New York

Op de eerste rustdag van de Ring, trok ik naar de beroemde Carnegie Hall. De Staatskapelle Berlin is bijna twee weken in New York voor Mahler, Mahler en nog eens Mahler. Alle symfonieën worden in die periode opgevoerd, aangevuld met zijn drie liedcycli en een selectie van Wunderhorn-liederen.

FotoDaniel Barenboim en Pierre Boulez verdelen het dirigeerwerk. Gisteren begon de reeks met de Eerste Symfonie, gedirigeerd door Daniel Barenboim, voorafgegaan door de Kindertotenlieder, gezongen door Thomas Quasthoff... wat uiteraard de hoofdreden was waarom ik een kaartje gekocht had voor dit concert.

Quasthoff heeft weliswaar geen gigantische stem, maar zijn piano draagt wel perfect tot op het hoogste balkon, waar ik een plaatsje gevonden had. Voor een liedcyclus als Kindertotenlieder is dat piano zingen onontbeerlijk; iets anders zou ongepast zijn. Zoals we dat van Quasthoff gewend zijn, geeft hij een integere vertolking die getuigt van een intieme vertrouwdheid met deze liederen. Halverwege Nun seh' ich wohl, warum so dunkle Flammen laat hij de pijn van de vader culmineren in "Ihr wolltet mir mit eurem Leuchten sagen: Wir möchten nah dir bleiben gerne!" In Oft denk' ich, sie sind nur ausgegangen geeft hij dan weer uitdrukking aan de verloren hoop dat het allemaal maar een nare droom zou zijn.

Het is al een eeuwigheid geleden dat ik nog Mahlers Eerste gehoord heb. En ik was dan ook blij verrast dat die symfonie grotendeels een orkestrale interpretatie is van een ander lied. Heel de eerste beweging is een variatie op Ging heut' morgen übers Feld uit Lieder eines fahrenden Gesellen. De natuurevocatie die Barenboim oproept, was het betere kippenvelwerk. Op het einde van het concert braken ze zowat de zaal af. Ik heb wel de indruk dat ze dat hier in New York nogal gemakkelijk doen... het zullen nog de overblijfselen van de Hollandse genen zijn, zeker...

Publicatie: donderdag 7 mei 2009 @ 15:00
Rubriek: Concert

Recent RSS feed

Het sluwe vosje in het Muntpaleis

Christophe Coppens heeft zijn operadebuut gemaakt als regisseur met Het sluwe vosje. Het is op zich wel een mooie en onderhoudende productie geworden, maar één die eigenlijk weinig te maken heeft met Janaceks opera.

Opera, 26-3-2017 8:44
1 opmerking

De Munt 2017-2018

Derde keer, goede keer ? Na pogingen met "Béatrice et Bénédict" en "De gouden haan" zullen de deuren van de Munt in september hopelijk weer openzwaaien met Pinocchio, de nieuwste Boesmans-opera die deze zomer in Aix gecreëerd zal worden.

Toekomstmuziek, 25-3-2017 15:08
1 opmerking

Elias in Antwerpen

Het was gisteren de derde keer dat ik in de nieuwe Koningin Elisabethzaal was. Naast nog een aantal onafgewerkte elementen in de inkomhal is de klimaatinstallatie een belangrijk probleem. Gisteren was het weer snikheet in de zaal... en het is nog maar maart. De opvoering van Mendelssohns Elias door het Collegium Vocale onder leiding van Philippe Herreweghe voldeed ook niet helemaal aan de verwachtingen.

Oratorium, 25-3-2017 8:25
0 opmerkingen

Agrippina in Antwerpen

De Agrippina-productie van Mariame Clément ging vijf jaar geleden in première in Gent. Eindelijk heeft deze productie de weg naar Antwerpen gevonden. Ze hoort nog altijd tot één van de beste producties van Opera Vlaanderen van de afgelopen jaren en is een absolute aanrader... ondanks het vroege beginuur en late einduur.

Opera, 24-3-2017 17:09
0 opmerkingen

Jérusalem in Luik

Het aantal vroege Verdi-opera's dat je regelmatig kan horen, is op één hand te tellen. Naast Nabucco en Macbeth kom je af en toe eens een Attila of een Ernani tegen... en dan meestal nog concertant. Het is dan ook meer dan lovenswaardig dat de Luikse Opera Jérusalem op het programma gezet heeft.

Opera, 22-3-2017 8:57
4 opmerkingen

Matthäus-Passion in het PSK

Ik heb zelden zoveel Nederlands horen spreken in het PSK. De Matthäus-Passion waarin ik gisteren verzeild geraakte, leek meer op een voorstelling voor familie en vrienden van het Octopus Kamerkoor en Le Concert d’Anvers... uiteraard onder de leiding van Bart Van Reyn. De zaal zat ook maar halfvol met allemaal lege balkons.

Oratorium, 18-3-2017 9:27
0 opmerkingen

Hertog Blauwbaards burcht in Antwerpen

Het Orchestre Philharmonique Royal de Liège was gisteren te gast in de Koningin Elisabethzaal voor een uitvoering van Hertog Blauwbaards burcht onder leiding van Christian Arming, voorafgegaan door het Adagio uit Mahlers Tiende.

Opera, 12-3-2017 9:43
3 opmerkingen

Pénélope in het PSK

We moeten blij zijn met elke Franse opera die door onze operahuizen geprogrammeerd wordt, zeker als het een onbekend juweeltje als Faurés Pénélope is... zelfs al is het "maar" concertant. Gisteren hoorde ik een uitstekende uitvoering met het Muntorkest onder leiding van Michel Plasson.

Opera, 1-3-2017 16:35
1 opmerking

Lucifer in Antwerpen

Het zou van 1984 geleden zijn - bij de 150ste verjaardag van Peter Benoit - dat Lucifer laatst opgevoerd werd. Gisteren was Benoits oratorium opnieuw te horen in de Koningin Elisabethzaal met deFilharmonie onder leiding van Bart Van Reyn.

Oratorium, 26-2-2017 10:35
0 opmerkingen

Maart 2017

Maart wordt een goedgevulde operamaand. Bij Opera Vlaanderen verhuist Simon Boccanegra naar Gent en hernemen ze in Antwerpen Agrippina in de productie van Mariame Clément die vijf jaar geleden in Gent te zien was. In Luik brengen ze met Jérusalem een Verdi-rariteit, terwijl de Munt een versie van Janaceks Het sluwe vosje opvoert onder de naam "Foxie!"...

Toekomstmuziek, 24-2-2017 18:59
3 opmerkingen