ti guarda dal Grande Inquisitor

Die Walküre in New York

De bezetting van Die Walküre in de Metropolitan Opera maakte een veel betere indruk dan die van Das Rheingold, zij het dat één zanger niet helemaal in orde was...

Foto

Voor het eerste bedrijf werd aangekondigd dat Placido Domingo toch de rol van Siegmund zou zingen. Hij had dat beter niet gedaan. Hij neemt zijn toevlucht tot Sprechgesang zonder het minste legato. Hij compenseerde wel veel met een intelligente en gedetailleerde interpretatie. Halverwege het eerste bedrijf moest hij vervangen worden door Gary Lehman. Ik had eerst niet door dat er een verwisseling plaats gevonden had. Lehman klonk even miserabel als Domingo met een even geaccenteerd Duits. Voor hij in het tweede bedrijf gedood wordt, was hij echter wel volledig ingezongen en liet hij een mooie volle stem horen. Het is spijtig dat Lehman niet van in het begin de kans gekregen heeft om Siegmund te zingen.

Hun Sieglinde, Adrianne Pieczonka, bleef interpretatief wat op de achtergrond. Ze heeft wel een mooie generieke klank. Het was dan ook niet te verwonderen dat in het eerste bedrijf de show weer gestolen werd door de Hunding van René Pape. Hij geeft elk woord betekenis, boetseert zijn frases tot een samenhangend geheel en legt de nadruk op de belangrijke momenten. Het is ook een verademing om een zanger te horen waarvoor de ondertitels totaal overbodig zijn.

Het tweede bedrijf begon schitterend met een briljante Yvonne Naef die als Fricka de vocale gelijke blijkt te zijn van Pape. Ze zingt wel iets minder op de tekst, maar de slagkracht en de uitstraling van haar stem zijn fenomenaal. Linda Watson blijkt ook een meer dan competente Brünnhilde te zijn met stalen Hojotoho's en een onvermoeibare expressie. Oorspronkelijk zou Christine Brewer Brünnhilde gezongen hebben, maar Linda Watson was over de volledige lijn een goede vervanging.

Daarna begon het serieus te slabakken, wat volledig op rekening van James Levine geschreven kan worden. Hij zwelgt in de klank van zijn orkest en vindt blijkbaar dat het niet lang genoeg kan duren. Hij vestigt nieuwe traagheidsrecords met een tweede bedrijf dat bijna twee uur duurde, maar nog langer aanvoelde. Heel de monoloog van Wotan verliest daardoor aan spanning. Het was wel opmerkelijk dat James Morris geen problemen leek te hebben om Levines tempo's vast te houden. Hetzelfde gebeurde in het derde bedrijf tijdens zijn "Abschied" met weer uitgerokken tempo's.

Als Levine dit soort tempo's onderhoudt, dan zal ik me zondag nog moeten haasten om mijn vliegtuig te halen na de Götterdämmerung van zaterdagavond...

Publicatie: woensdag 6 mei 2009 @ 14:56
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
0 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen

Dido and Aeneas in Luik

De Waalse Opéra staat niet echt bekend voor haar programmatie van barokopera's al hebben ze tien jaar geleden wel eens de "comédie-ballet" Le Bourgeois Gentilhomme uitgevoerd. De voorstelling van Dido and Aeneas was gisteren de eerste "echte" barokopera die ik hoorde sinds de meer dan twintig jaar dat ik naar Luik ga.

Opera, 10-5-2017 17:16
0 opmerkingen

Infinite Now in Antwerpen

Shell Shock was een paar jaar geleden de bijdrage van de Munt aan de herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog. Opera Vlaanderen doet dit met Infinite now van Chaya Czernowin. Gisteren was de Antwerpse creatie in een - letterlijk - meer dan halflege zaal.

Opera, 1-5-2017 10:09
6 opmerkingen

Mei 2017

Deze maand nemen wij en de Munt eindelijk afscheid van de tent. Dat gebeurt met Aida in een productie van Stathis Livathinos en met een dubbele bezetting. De binnenkoer van de Landcommanderij in Alden Biesen is weer het jaarlijks podium voor de Zomeropera met deze keer Don Pasquale. De laatste cinema-voorstelling van de Met dit seizoen is Der Rosenkavalier waarmee Renée Fleming afscheid neemt van de bühne. Tenslotte wordt in verschillende concertzalen de 70ste verjaardag van Philippe Herreweghe gevierd.

Toekomstmuziek, 29-4-2017 15:47
2 opmerkingen