ti guarda dal Grande Inquisitor

Das Rheingold in New York

Meer dan 20 jaar geleden, ging Otto Schenks romantische enscenering van Der Ring des Nibelungen in première in de New Yorkse Metropolitan Opera. Sinds 1988 werd deze productie verschillende keren opgevoerd en is ook op video en DVD verschenen. Deze week wordt hij voor de allerlaatste keer opgevoerd in New York. Als ik ooit één keer een Ring wou meemaken die ongeveer lijkt op wat Wagner beschreven heeft, dan is het nu of nooit.

Foto

Gisteren zag ik Das Rheingold en alles ziet er effectief uit zoals je het verwacht. De eerste scène speelt zich onder water af, dankzij een transparant scherm en de belichting. Voor Nibelheim werden rotsformaties en grotten gebouwd. Walhalla werd opgetrokken in een dor uitgestrekt landschap. Door die uitgestrekte landschappen loopt iedereen soms wat verloren en eventuele personenregie komt niet echt over op die grote afstanden. Ik verwacht dat de volgende opera's zich daar beter toe lenen.

In 1988 was James Morris de Wotan. Nu is hij de enige die nog overblijft van de oorspronkelijke bezetting (samen met de dirigent James Levine). Zijn grote test komt uiteraard in Die Walküre, maar in Das Rheingold klonk hij soms wat droog en rauw. Hij speelt ook vaak met dynamiek, zoals in het begin als hij ontwaakt en hij zijn karakteristieke stem een slaperig piano meegeeft. Voor Fricka is Rheingold ook nog een opwarmer. Yvonne Naef zingt een mooie Fricka met een heldere en egale stem.

Richard Paul Fink vond ik daarentegen maar een zwakke Alberich. Hij kan wel goed satanisch lachen, maar hij gromt zijn vervloeking in plaats van hem te zingen. Kim Begley liet ook geen grote indruk na als Loge. Alberich en Loge zijn wel twee rollen die veel moeten hebben van hun karakterisering en daar werden ze gehinderd door de grootte van de zaal.

De twee reuzen hebben daar minder last van. De veteraan John Tomlinson was een dreigende Fafner, maar het was vooral René Pape die het meest opviel als Fasolt. Zijn Duits is perfect verstaanbaar, zijn bas rolt mooi de zaal in en zijn pleidooi voor Freia is hartverscheurend. Fasolt wordt weliswaar vermoord door Fafner, maar vanavond is Pape terug te horen als Hunding...

Publicatie: dinsdag 5 mei 2009 @ 15:12
Rubriek: Opera

Recent RSS feed

Juni 2017

De opera van Luik sluit het seizoen af met een herneming van Otello, terwijl Opera Vlaanderen het zelden uitgevoerde Sadko opvoert... spijtig genoeg enkel in Gent.

Toekomstmuziek, 27-5-2017 16:33
0 opmerkingen

Robert Holl in Zeist

Gisteren werd de tweede editie van het LiedFestival Zeist afgesloten. Op het podium twee volbloed Schubertianer... Robert Holl en Graham Johnson. Op het programma... Schuberts meesterwerk Winterreise.

Liedrecital, 22-5-2017 17:05
2 opmerkingen

Angelo Pollak en Karola Pavone in Zeist

Vanmiddag stond er een tweede duorecital op het programma van het LiedFestival Zeist met twee jonge zangers... de Oostenrijkse tenor Angelo Pollak en de Italiaanse sopraan Karola Pavone.

Liedrecital, 21-5-2017 23:16
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (2/2)

Het avondconcert gisteren was een soort "Abendunterhaltung" zoals ze ten tijde van Schubert georganiseerd werden (maar dan zonder puur instrumentale werken) en wat later zou uitgroeien tot de Schubertiades. Op het programma stonden meerstemmige liederen van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert. Een en ander werd enthousiast ingeleid door Maartje van Weegen, tevens ambassadrice van het LiedFestival Zeist.

Liedrecital, 21-5-2017 9:27
0 opmerkingen

Adèle Charvet, Raoul Steffani en Flott in Zeist

Deze namiddag stonden er twee liedrecitals op het programma van het LiedFestival Zeist. Eerst kregen we met de Franse mezzo Adèle Charvet en de Nederlandse bariton Raoul Steffani twee jonge zangers te horen. Ze wonnen vorig jaar respectievelijk het "Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch" en het "Grachtenfestival Conservatorium Concours". In de late namiddag was het de beurt aan Dame Felicity en Graham Johnson.

Liedrecital, 20-5-2017 23:09
0 opmerkingen

James Gilchrist in Zeist

Op een festival is er vaak wel één of ander concert waar ik vooraf mijn bedenkingen bij heb. Op het LiedFestival Zeist was dat het geval voor het recital van James Gilchrist en Sholto Kynoch. Mijn verwachtingen werden spijtig genoeg bevestigd...

Liedrecital, 20-5-2017 9:42
0 opmerkingen

Master course voor liedduo's in Zeist

De drie eerste dagen van het LiedFestival Zeist waren gevuld met master classes voor zes liedduo's bestaande uit vier sopranen, twee baritons en uiteraard zes pianisten. Op de vierde dag werd de reeks afgesloten met een slotrecital door vijf van de zes duo's.

Liedrecital, 19-5-2017 21:38
0 opmerkingen

Henk Neven in Zeist

Ik had de Nederlandse bariton Henk Neven uiteraard al eerder gehoord, maar met zijn recital op het LiedFestival Zeist was het de eerste keer dat hij als liedzanger mijn pad kruiste... een ontdekking !

Liedrecital, 18-5-2017 23:24
0 opmerkingen

Robert Holl & Co in Zeist (1/2)

De locatie van het LiedFestival Zeist - een protestantse kerk - heeft Robert Holl geïnspireerd tot een vrij origineel programma met muziek op religieuze teksten voor het tweede recital van het festival.

Liedrecital, 17-5-2017 23:42
0 opmerkingen

Lenneke Ruiten in Zeist

Vorig jaar werd in Zeist een nieuw Liedfestival opgericht met Robert Holl als drijvende kracht. Ik heb dat toen gemist, maar dit jaar ben ik er wél bij in de kerk van de Evangelische Broedergemeente. Het thema dit jaar is "Schubert en zijn voorgangers". Het openingsrecital van Lenneke Ruiten en Thom Janssen paste daar perfect in met liederen van Haydn, Mozart en Schubert.

Liedrecital, 16-5-2017 23:25
0 opmerkingen